Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen

Työelämä on jatkuvassa muutoksessa ja tämä muutos korostaa jatkuvan omaehtoisen kouluttautumisen tarvetta. Perinteisten oppimisen menetelmien lisäksi ja tueksi tarvitaan myös uudenlaista oppimisen ja koulutuksen muotoja tukemaan yksilön jatkuvaa osaamisen kehittämistä myös koulutusta tuottavien taho...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sjöberg, Anu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99658
_version_ 1826225814852599808
author Sjöberg, Anu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sjöberg, Anu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sjöberg, Anu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sjöberg, Anu
datasource_str_mv jyx
description Työelämä on jatkuvassa muutoksessa ja tämä muutos korostaa jatkuvan omaehtoisen kouluttautumisen tarvetta. Perinteisten oppimisen menetelmien lisäksi ja tueksi tarvitaan myös uudenlaista oppimisen ja koulutuksen muotoja tukemaan yksilön jatkuvaa osaamisen kehittämistä myös koulutusta tuottavien tahojen ulkopuolella. Tässä työssä tarkastellaan jatkuvan oppimisen kontekstissa kielimalleihin perustuvien tekoälyjen ja niitä apunaan käyttävien erilaisten sovellusten ja ohjelmien mahdollisuuksia tukea ja parantaa omaehtoista oppimista. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia oppimiseen luonnollista kieltä hyödyntävien sovellusten kautta. Tutkimustulosten perusteella, omaehtoisessa oppimisessa, tekoäly on hyödyllinen sekä asioiden harjoittelussa ja oppimisessa että myös laajempien ajattelun ja luovuuden herättelyssä. Tekoälyä hyödyntävät ohjelmat antavat oppijalle vapauden opiskella milloin ja missä haluaa, edellyttäen laitteiston mukanaoloa. On kuitenkin huomioitava, että oppimista tapahtuu monella tavalla, joten tekoälyä hyödyntävät ohjelmat ja muut tavat hyödyntää tekoälyä, ovat hyvä lisä perinteisiin oppimisen tapoihin. Work environments are constantly changing, emphasizing the need for continuous, self-directed learning. In addition to traditional learning methods, new forms of learning and training are required to support the ongoing development of individual skills, even outside traditional educational institutions. This work examines the potential of AI language models and applications that utilize them to support and enhance self-directed learning in the context of lifelong learning. AI offers opportunities for learning through applications that utilize natural language. According to research findings, AI is beneficial for practicing and acquiring knowledge as well as for stimulating broader thinking and creativity in self-directed learning. AI-powered programs provide learners with the freedom to study anytime and anywhere, as long as they have access to the necessary equipment. However, it is essential to recognize that learning occurs in many ways. AI-powered programs and other uses of AI should be seen as a valuable addition to, rather than a replacement for, traditional learning methods.
first_indexed 2025-01-22T21:05:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiihonen, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6berg, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-22T07:00:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-22T07:00:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99658", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 on jatkuvassa muutoksessa ja t\u00e4m\u00e4 muutos korostaa jatkuvan omaehtoisen kouluttautumisen tarvetta. Perinteisten oppimisen menetelmien lis\u00e4ksi ja tueksi tarvitaan my\u00f6s uudenlaista oppimisen ja koulutuksen muotoja tukemaan yksil\u00f6n jatkuvaa osaamisen kehitt\u00e4mist\u00e4 my\u00f6s koulutusta tuottavien tahojen ulkopuolella. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan jatkuvan oppimisen kontekstissa kielimalleihin perustuvien teko\u00e4lyjen ja niit\u00e4 apunaan k\u00e4ytt\u00e4vien erilaisten sovellusten ja ohjelmien mahdollisuuksia tukea ja parantaa omaehtoista oppimista. \n\nTeko\u00e4ly tarjoaa mahdollisuuksia oppimiseen luonnollista kielt\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4vien sovellusten kautta. Tutkimustulosten perusteella, omaehtoisessa oppimisessa, teko\u00e4ly on hy\u00f6dyllinen sek\u00e4 asioiden harjoittelussa ja oppimisessa ett\u00e4 my\u00f6s laajempien ajattelun ja luovuuden her\u00e4ttelyss\u00e4. Teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ohjelmat antavat oppijalle vapauden opiskella milloin ja miss\u00e4 haluaa, edellytt\u00e4en laitteiston mukanaoloa. On kuitenkin huomioitava, ett\u00e4 oppimista tapahtuu monella tavalla, joten teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ohjelmat ja muut tavat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4, ovat hyv\u00e4 lis\u00e4 perinteisiin oppimisen tapoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Work environments are constantly changing, emphasizing the need for continuous, self-directed learning. In addition to traditional learning methods, new forms of learning and training are required to support the ongoing development of individual skills, even outside traditional educational institutions. This work examines the potential of AI language models and applications that utilize them to support and enhance self-directed learning in the context of lifelong learning. \n\nAI offers opportunities for learning through applications that utilize natural language. According to research findings, AI is beneficial for practicing and acquiring knowledge as well as for stimulating broader thinking and creativity in self-directed learning. AI-powered programs provide learners with the freedom to study anytime and anywhere, as long as they have access to the necessary equipment. However, it is essential to recognize that learning occurs in many ways. AI-powered programs and other uses of AI should be seen as a valuable addition to, rather than a replacement for, traditional learning methods.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-22T07:00:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-22T07:00:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen saavutettavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personoitu oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jatkuva oppiminen tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 : teko\u00e4lyst\u00e4 apua omaehtoiseen oppimiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501221423", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielimallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatkuva koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99658
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4ed2c30e-cc5a-4dc6-9ab7-f02c64a7d1d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501221423.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjöberg, Anu Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen koulutuksen saavutettavuus personoitu oppiminen työelämän kehittäminen Koulutusteknologia 601 kielimallit koulutuspolitiikka oppiminen tekoäly työelämä elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus
title Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
title_full Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
title_fullStr Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
title_full_unstemmed Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
title_short Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä
title_sort jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
title_sub tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
title_txtP Jatkuva oppiminen tulevaisuuden työelämässä : tekoälystä apua omaehtoiseen oppimiseen
topic koulutuksen saavutettavuus personoitu oppiminen työelämän kehittäminen Koulutusteknologia 601 kielimallit koulutuspolitiikka oppiminen tekoäly työelämä elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus
topic_facet 601 Koulutusteknologia elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus kielimallit koulutuksen saavutettavuus koulutuspolitiikka oppiminen personoitu oppiminen tekoäly työelämä työelämän kehittäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99658 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501221423
work_keys_str_mv AT sjöberganu jatkuvaoppiminentulevaisuudentyöelämässätekoälystäapuaomaehtoiseenoppimiseen