Summary: | Työelämä on jatkuvassa muutoksessa ja tämä muutos korostaa jatkuvan omaehtoisen kouluttautumisen tarvetta. Perinteisten oppimisen menetelmien lisäksi ja tueksi tarvitaan myös uudenlaista oppimisen ja koulutuksen muotoja tukemaan yksilön jatkuvaa osaamisen kehittämistä myös koulutusta tuottavien tahojen ulkopuolella. Tässä työssä tarkastellaan jatkuvan oppimisen kontekstissa kielimalleihin perustuvien tekoälyjen ja niitä apunaan käyttävien erilaisten sovellusten ja ohjelmien mahdollisuuksia tukea ja parantaa omaehtoista oppimista.
Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia oppimiseen luonnollista kieltä hyödyntävien sovellusten kautta. Tutkimustulosten perusteella, omaehtoisessa oppimisessa, tekoäly on hyödyllinen sekä asioiden harjoittelussa ja oppimisessa että myös laajempien ajattelun ja luovuuden herättelyssä. Tekoälyä hyödyntävät ohjelmat antavat oppijalle vapauden opiskella milloin ja missä haluaa, edellyttäen laitteiston mukanaoloa. On kuitenkin huomioitava, että oppimista tapahtuu monella tavalla, joten tekoälyä hyödyntävät ohjelmat ja muut tavat hyödyntää tekoälyä, ovat hyvä lisä perinteisiin oppimisen tapoihin.
Work environments are constantly changing, emphasizing the need for continuous, self-directed learning. In addition to traditional learning methods, new forms of learning and training are required to support the ongoing development of individual skills, even outside traditional educational institutions. This work examines the potential of AI language models and applications that utilize them to support and enhance self-directed learning in the context of lifelong learning.
AI offers opportunities for learning through applications that utilize natural language. According to research findings, AI is beneficial for practicing and acquiring knowledge as well as for stimulating broader thinking and creativity in self-directed learning. AI-powered programs provide learners with the freedom to study anytime and anywhere, as long as they have access to the necessary equipment. However, it is essential to recognize that learning occurs in many ways. AI-powered programs and other uses of AI should be seen as a valuable addition to, rather than a replacement for, traditional learning methods.
|