Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6

Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia kohdekielisen populaarikulttuurin käytöstä ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sekä sen vaikutuksesta heidän kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydestä. Lisäksi selvitän, millainen rooli r...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Tanja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99655
_version_ 1826225738436575232
author Heikkinen, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia kohdekielisen populaarikulttuurin käytöstä ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sekä sen vaikutuksesta heidän kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydestä. Lisäksi selvitän, millainen rooli ruotsin- tai englanninkielisellä populaarikulttuurilla on oppilaiden vapaa-ajalla. Tutkimusaineisto kerättiin visuaalisella menetelmällä. Aineisto koostuu kuudesluokkalaisten tekemistä kuvakollaaseista sekä pareittain tai pienryhmissä nauhoitetuista keskusteluista, jotka käytiin kuvakollaasien sekä ennalta laadittujen keskustelukysymyksien pohjalta. Tutkimukseen osallistui kaksi kuudesluokkalaisten englannin opetusryhmää sekä yksi kuudesluokkalaisten ruotsin opetusryhmä. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui 24 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden kokemuksien mukaan populaarikulttuurista materiaalia käytetään vaihtelevissa määrin kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden ruotsin tai englannin tunneilla. Yleinen kokemus oppilaiden keskuudessa kuitenkin oli, ettei populaarikulttuurista materiaalia juuri käsitellä yhteisesti, vaan niitä kulutetaan lähinnä viihdearvon vuoksi. Oppilaiden yleinen suhtautuminen populaarikulttuuriin oppitunneilla oli myönteinen. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että oppilaiden kokemukset populaarikulttuurin vaikutuksesta oppimisen merkityksellisyyteen vaihtelevat. Siinä missä suuressa osassa oppilaita populaarikulttuurin käyttäminen opetuksessa herätti positiivisia tunteita, tulokset viittaavat siihen, että samaan aikaan oppitunneilla käytetyllä populaarikulttuurisella materiaalilla ei koeta olevan vahvaa yhteyttä oppilaiden mielenkiinnonkohteisiin tai kielelliseen taitotasoon kaikkien oppilaiden kohdalla. Tulosten luotettavuuden kannalta on kuitenkin huomioitava, etteivät ne ole yleistettävissä otannan pienen koon vuoksi. Lisäksi tarkoituksenani ei ollut selvittää populaarikulttuurin tosiasiallista vaikutusta oppilaiden opiskelumotivaatioon tai kielitaitoon, vaan tarkoituksenani oli kerätä tutkittavien subjektiivisia kokemuksia.
first_indexed 2025-01-22T21:05:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-22T06:56:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-22T06:56:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99655", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia \nkohdekielisen populaarikulttuurin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sek\u00e4 sen \nvaikutuksesta heid\u00e4n kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4n, millainen rooli \nruotsin- tai englanninkielisell\u00e4 populaarikulttuurilla on oppilaiden vapaa-ajalla. \n Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin visuaalisella menetelm\u00e4ll\u00e4. Aineisto koostuu kuudesluokkalaisten \ntekemist\u00e4 kuvakollaaseista sek\u00e4 pareittain tai pienryhmiss\u00e4 nauhoitetuista keskusteluista, jotka k\u00e4ytiin\nkuvakollaasien sek\u00e4 ennalta laadittujen keskustelukysymyksien pohjalta. Tutkimukseen osallistui kaksi\nkuudesluokkalaisten englannin opetusryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 yksi kuudesluokkalaisten ruotsin opetusryhm\u00e4.\nKaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui 24 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto analysoitiin\nkvantitatiivisesti sek\u00e4 kvalitatiivisesti laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaiden kokemuksien mukaan populaarikulttuurista\nmateriaalia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vaihtelevissa m\u00e4\u00e4rin kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden ruotsin tai\nenglannin tunneilla. Yleinen kokemus oppilaiden keskuudessa kuitenkin oli, ettei populaarikulttuurista\nmateriaalia juuri k\u00e4sitell\u00e4 yhteisesti, vaan niit\u00e4 kulutetaan l\u00e4hinn\u00e4 viihdearvon vuoksi. Oppilaiden \nyleinen suhtautuminen populaarikulttuuriin oppitunneilla oli my\u00f6nteinen.\n Lis\u00e4ksi tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 oppilaiden kokemukset populaarikulttuurin vaikutuksesta \noppimisen merkityksellisyyteen vaihtelevat. Siin\u00e4 miss\u00e4 suuressa osassa oppilaita populaarikulttuurin \nk\u00e4ytt\u00e4minen opetuksessa her\u00e4tti positiivisia tunteita, tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 samaan aikaan \noppitunneilla k\u00e4ytetyll\u00e4 populaarikulttuurisella materiaalilla ei koeta olevan vahvaa yhteytt\u00e4 oppilaiden \nmielenkiinnonkohteisiin tai kielelliseen taitotasoon kaikkien oppilaiden kohdalla.\n Tulosten luotettavuuden kannalta on kuitenkin huomioitava, etteiv\u00e4t ne ole yleistett\u00e4viss\u00e4 otannan \npienen koon vuoksi. Lis\u00e4ksi tarkoituksenani ei ollut selvitt\u00e4\u00e4 populaarikulttuurin tosiasiallista vaikutusta \noppilaiden opiskelumotivaatioon tai kielitaitoon, vaan tarkoituksenani oli ker\u00e4t\u00e4 tutkittavien \nsubjektiivisia kokemuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-22T06:56:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-22T06:56:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "6. luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaaliset menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elevperspektiv p\u00e5 anv\u00e4ndningen av popul\u00e4rkultur i svensk- och engelskundervisningen i \u00e5rskurs 6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501221420", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99655
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e00b1e13-dcbd-4b83-a69c-ef5f3d996da7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501221420.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Tanja Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6 6. luokka merkityksellinen oppiminen visuaaliset menetelmät Ruotsin kieli Swedish 306 kokemukset populaarikulttuuri kielen oppiminen
title Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
title_full Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
title_fullStr Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6 Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
title_full_unstemmed Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6 Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
title_short Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
title_sort elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk och engelskundervisningen i årskurs 6
title_txtP Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6
topic 6. luokka merkityksellinen oppiminen visuaaliset menetelmät Ruotsin kieli Swedish 306 kokemukset populaarikulttuuri kielen oppiminen
topic_facet 306 6. luokka Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kokemukset merkityksellinen oppiminen populaarikulttuuri visuaaliset menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501221420
work_keys_str_mv AT heikkinentanja elevperspektivpåanvändningenavpopulärkulturisvenskochengelskundervisningeniårskur