Summary: | Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia
kohdekielisen populaarikulttuurin käytöstä ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sekä sen
vaikutuksesta heidän kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydestä. Lisäksi selvitän, millainen rooli
ruotsin- tai englanninkielisellä populaarikulttuurilla on oppilaiden vapaa-ajalla.
Tutkimusaineisto kerättiin visuaalisella menetelmällä. Aineisto koostuu kuudesluokkalaisten
tekemistä kuvakollaaseista sekä pareittain tai pienryhmissä nauhoitetuista keskusteluista, jotka käytiin
kuvakollaasien sekä ennalta laadittujen keskustelukysymyksien pohjalta. Tutkimukseen osallistui kaksi
kuudesluokkalaisten englannin opetusryhmää sekä yksi kuudesluokkalaisten ruotsin opetusryhmä.
Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui 24 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto analysoitiin
kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivisesti laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden kokemuksien mukaan populaarikulttuurista
materiaalia käytetään vaihtelevissa määrin kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden ruotsin tai
englannin tunneilla. Yleinen kokemus oppilaiden keskuudessa kuitenkin oli, ettei populaarikulttuurista
materiaalia juuri käsitellä yhteisesti, vaan niitä kulutetaan lähinnä viihdearvon vuoksi. Oppilaiden
yleinen suhtautuminen populaarikulttuuriin oppitunneilla oli myönteinen.
Lisäksi tuloksista käy ilmi, että oppilaiden kokemukset populaarikulttuurin vaikutuksesta
oppimisen merkityksellisyyteen vaihtelevat. Siinä missä suuressa osassa oppilaita populaarikulttuurin
käyttäminen opetuksessa herätti positiivisia tunteita, tulokset viittaavat siihen, että samaan aikaan
oppitunneilla käytetyllä populaarikulttuurisella materiaalilla ei koeta olevan vahvaa yhteyttä oppilaiden
mielenkiinnonkohteisiin tai kielelliseen taitotasoon kaikkien oppilaiden kohdalla.
Tulosten luotettavuuden kannalta on kuitenkin huomioitava, etteivät ne ole yleistettävissä otannan
pienen koon vuoksi. Lisäksi tarkoituksenani ei ollut selvittää populaarikulttuurin tosiasiallista vaikutusta
oppilaiden opiskelumotivaatioon tai kielitaitoon, vaan tarkoituksenani oli kerätä tutkittavien
subjektiivisia kokemuksia.
|