Elevperspektiv på användningen av populärkultur i svensk- och engelskundervisningen i årskurs 6

Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia kohdekielisen populaarikulttuurin käytöstä ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sekä sen vaikutuksesta heidän kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydestä. Lisäksi selvitän, millainen rooli r...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Tanja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99655
Description
Summary:Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää suomalaisten kuudesluokkalaisten kokemuksia kohdekielisen populaarikulttuurin käytöstä ruotsin ja englannin kielten opetuksessa sekä sen vaikutuksesta heidän kokemuksiinsa oppimisen merkityksellisyydestä. Lisäksi selvitän, millainen rooli ruotsin- tai englanninkielisellä populaarikulttuurilla on oppilaiden vapaa-ajalla. Tutkimusaineisto kerättiin visuaalisella menetelmällä. Aineisto koostuu kuudesluokkalaisten tekemistä kuvakollaaseista sekä pareittain tai pienryhmissä nauhoitetuista keskusteluista, jotka käytiin kuvakollaasien sekä ennalta laadittujen keskustelukysymyksien pohjalta. Tutkimukseen osallistui kaksi kuudesluokkalaisten englannin opetusryhmää sekä yksi kuudesluokkalaisten ruotsin opetusryhmä. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui 24 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisesti sekä kvalitatiivisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden kokemuksien mukaan populaarikulttuurista materiaalia käytetään vaihtelevissa määrin kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden ruotsin tai englannin tunneilla. Yleinen kokemus oppilaiden keskuudessa kuitenkin oli, ettei populaarikulttuurista materiaalia juuri käsitellä yhteisesti, vaan niitä kulutetaan lähinnä viihdearvon vuoksi. Oppilaiden yleinen suhtautuminen populaarikulttuuriin oppitunneilla oli myönteinen. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että oppilaiden kokemukset populaarikulttuurin vaikutuksesta oppimisen merkityksellisyyteen vaihtelevat. Siinä missä suuressa osassa oppilaita populaarikulttuurin käyttäminen opetuksessa herätti positiivisia tunteita, tulokset viittaavat siihen, että samaan aikaan oppitunneilla käytetyllä populaarikulttuurisella materiaalilla ei koeta olevan vahvaa yhteyttä oppilaiden mielenkiinnonkohteisiin tai kielelliseen taitotasoon kaikkien oppilaiden kohdalla. Tulosten luotettavuuden kannalta on kuitenkin huomioitava, etteivät ne ole yleistettävissä otannan pienen koon vuoksi. Lisäksi tarkoituksenani ei ollut selvittää populaarikulttuurin tosiasiallista vaikutusta oppilaiden opiskelumotivaatioon tai kielitaitoon, vaan tarkoituksenani oli kerätä tutkittavien subjektiivisia kokemuksia.