Suomalaisen jalkapallon kuluttaminen: Veikkausliigaseurojen ja kannattajien näkemyksiä Veikkausliigan kuluttamisesta

Huusko, J. 2025. Suomalaisen jalkapallon kuluttaminen: Veikkausliigaseurojen ja kannattajien näkemyksiä Veikkausliigan kuluttamisesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 45 s, 3 liitettä. Tässä liikunnan yhteiskuntatietei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huusko, Julius
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99653
Description
Summary:Huusko, J. 2025. Suomalaisen jalkapallon kuluttaminen: Veikkausliigaseurojen ja kannattajien näkemyksiä Veikkausliigan kuluttamisesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 45 s, 3 liitettä. Tässä liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielmassa perehdytään Veikkausliigan kuluttamisen tapoihin ja merkityksiin kuluttamisvalintojen taustalla. Kuluttamisen tavat vaikuttavat seurojen toimintaan ja suomalaisen jalkapallokulttuurin jatkuvuuteen ja kehittymiseen. Merkitykset kuluttamisvalintojen taustalla vaikuttavat kuluttamisen tapoihin ja määrään. Ymmärtämällä näitä merkityksiä Veikkausliigan kuluttamista voi olla mahdollista lisätä ja samalla kehittää koko suomalaista jalkapallokulttuuria. Tutkielman teoriaosuus muodostuu kirjallisuuskatsauksesta, jossa kuvataan aihepiirin aiempaa tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa muodostetaan tutkielman teoreettinen viitekehys ja asetellaan tutkimuskysymykset tarkemmin. Teoreettinen viitekehys rakentui aiempaan tutkimukseen perustuvien erilaisten jalkapallon ja urheilun kuluttajien määrittelyn kautta. Henkilön psykologisen sitoutumisen tason urheiluun määrittelemisen kautta tarkasteltiin kuluttamisen tapoja. Empiirisessä osuudessa tutkimuskysymyksiä käsitellään haastatteluiden kautta. Puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin vastasi neljä Veikkausliigaseuroissa johtotehtävissä toimivaa henkilöä ja neljä Veikkausliigaseurojen kannattajaa. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta paikallisuuden olevan tärkein Veikkausliigan kuluttamista ohjaava tekijä. Lapsuudessa tai nuoruudessa syntynyt tunnepitoinen yhteys paikalliseen seuraan on toinen merkittävä tekijä, joka sitouttaa ihmisiä seurojen pitkäaikaisiksi kannattajiksi. Urheilullisen menestyksen huomattiin kiinnostavan suurta yleisöä, mutta sitoutuneille kannattajille urheilullinen menestys ei ole kuluttamista merkittävästi lisäävä tekijä. Suurin kuluttamista heikentävä tekijä todettiin olevan olosuhteiden heikkous ja pelien vähäinen määrä. Asiasanat: jalkapallo, kuluttaminen, Veikkausliiga, kannattaja Huusko, J. 2025. Consuming of Finnish Football: The views of Veikkausliiga clubs and supporters on consuming Veikkausliiga. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Social Sciences of Sport, 45 pp., 3 appendixes. In this master’s thesis of social sciences of sports, the focus is on examining the ways of consuming Veikkausliiga and the reasons behind the consuming choices. The ways in which Veikkausliiga is consumed affects the operations of its clubs as well as the continuity and development of Finnish football culture. The meanings behind the consumer choices affect both the ways and the amount of consumption. By understanding these meanings, it may be possible to increase the consumption of Veikkausliiga and simultaneously develop the Finnish football culture. The theoretical section of this thesis consists of a literature review that outlines previous research on the topic. This review forms the theoretical framework of the study and refines the research questions. The theoretical framework is constructed of definitions of different types of football and sport consumers based on previous research. This thesis also examines the consumption patterns through individuals’ psychological commitment to sports. The empirical section addresses the research questions through interviews. Semi-structured thematic interviews were conducted with four individuals in leadership roles in Veikkausliiga clubs and four Veikkausliiga club supporters. The interviews revealed that locality is the most significant factor that influences the consumption of Veikkausliiga. Emotional connections formed during childhood and adolescence with a local club represent another key factor that makes individuals long-term supporters of a club. While sporting success was found to attract broader audience, it was not found to increase consumption among committed supporters. The greatest barriers to decrease the consumption of Veikkausliiga were identified as poor facilities and the limited number of matches played. Keywords: football, consumption, Veikkausliiga, supporter