Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kulttuurisesti moninaisten äitien kokemuksia ja näkemyksiä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli nostaa esiin vanhempien kokemuksia ja näkemyksiä antamalla heille ääni ja tila kertoa rehellisesti varhaiskasvatuksesta Suomessa. Tutkimus on muodoltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin monitieteellisen seurantatutkimuksen avulla haastatteluin osana Jyväskylän yliopiston, Tampereen yliopiston sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa yhteistyössä tekemää CHILD-CARE-hanketta. Tämän tutkimuksen kohderyhmän haastattelut on toteutettu vuonna 2017. Tutkimusaineisto koostuu kahdentoista monikulttuurisen taustan omaavan äidin haastatteluista, jotka ovat ikäväliltä 35-44 vuotiaita. Heistä viidellä oli yliopistotutkinto, kolmella ammattikorkeakoulututkinto ja neljällä ammattikoulu, ammatillinen tutkinto tai –kurssi tai ei ammatillista koulutusta. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja fenomenologista tutkimustapaa. Poimin haastattelukysymyksistä perhettä, varhaiskasvatusta ja sen järjestämistä koskevat kysymykset. Tutkimuksen löydösten mukaan vanhemmat kokivat haasteena varhaiskasvatuksessa kokemansa osallisuuden toteutumiselle heidän että lastensa kohdalla yhteisen kielen puutteen ja kulttuuriset erot. Varhaiskasvatuksen laadun ja osallistumisen kokemuksiin vaikuttivat myös varhaiskasvatuksen sijainti, hoidon säännöllisyys ja jatkuvuus (esim. kesätauot ja ryhmien vaihtumiset koettiin katkaisevan hoidon jatkuvuutta ja vaikuttavan lasten sopeutumiseen sekä ystävyyssuhteisiin.) Kehittämistä koet-tiin olevan erityisesti lasten monikielisyyden tukemisessa ja kulttuurisen moninaisuuden näkyväksi tekemisessä.
|