Conveying and building up humour in a YouTube vlog what's so funny about "the fridge is built in"?

Huumoria on tutkittu paljon lingvistisestä näkökulmasta, mutta minkälaista lisäinformaatiota voisi saada tutkimalla sosiaalisen median sisältöä multimodaalisesta näkökulmasta? Analysoimalla yhden vaikuttajan YouTube videon ja siinä esiintyvän tekstimuodossa olevan huumorin, tässä tutkimuksessa oli t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väinä, Janika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99609
Description
Summary:Huumoria on tutkittu paljon lingvistisestä näkökulmasta, mutta minkälaista lisäinformaatiota voisi saada tutkimalla sosiaalisen median sisältöä multimodaalisesta näkökulmasta? Analysoimalla yhden vaikuttajan YouTube videon ja siinä esiintyvän tekstimuodossa olevan huumorin, tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, mikä kyseisessä videossa oli hauskaa ja millä multimodaalisilla tavoilla kyseinen vaikuttaja rakensi ja toi esille omaa huumoriaan tekstimuodossa olevan huumorin ohella. Datan kerääminen ja sen analysointi riippuivat siitä, mikä tutkimuksen tekijälle oli humoristista. Tutkimuksen aineistona käytettiin videosta otettuja kuvakaappauksia, jotka jaoteltiin huumorigenrejen myötä eri kategorioihin. Jokainen kuvakaappaus analysoitiin yksityiskohtaisemmin tarkemmilla jatkokysymyksillä, joita lopuksi tarkasteltiin diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksesta selvisi, että kyseisellä videolla käytettiin kahdeksaa eri huumorin genreä, joita toteutettiin neljän eri moodin yhteistyöllä. Genreihin sisältyivät: animoitu huumori, kirosanat, huumori erilaisilla fonteilla toteutettuna, meemihuumori, itseään halventava huumori, seksuaalissävytteinen huumori, huumori slangipuheella toteutettuna ja huumori, joka ilmenee tekstityksistä. Moodeihin taas kuuluivat: verbaalinen, visuaalinen, eleinen sekä auditiivinen moodi. Huumorigenreistä eniten käytettiin itseään halventavaa huumoria, jolla oli kytköksiä vaikuttajan menneisyyteen masennuksen kanssa. Tuloksista pystyi olettamaan, että kyseisestä menneisyydestä vitsaileminen oli vaikuttajalle tapa koittaa olla lähestyttävämpi samanikäiselle yleisöllensä. Huumorigenrejen rinnalla erilaiset moodit loivat uusia humoristisia merkityksiä, joista yleisimpiä olivat äänenpainotus, tekstien animointi, suora katsekontakti kameran eli yleisön kanssa sekä erityiset äänitehosteet. Erityisen paljon johtopäätöksiä tai yleistyksiä tuloksista ei voi tehdä suppean datan vuoksi, mutta tulevaisuudessa tutkimusta voisi jatkaa vertailemalla eripituisia videoita esimerkiksi kahden eri sosiaalisen median alustan välillä. Lisäksi dataan voisi sisällyttää muutakin huumorin ilmentymiä kuin vain tekstimuodossa löytyvät huumorinosat.