Summary: | Tämä kandidaatintutkielma keskittyy tarkastelemaan sosiaalityön asiakastietojärjestelmiä
suhteessa rakenteelliseen sosiaalityöhön kuvailevan integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii rakenteellisen sosiaalityön suomalainen tietotyön
konteksti, mutta siinä tarkastellaan asiakastietojärjestelmien tukea rakenteelliselle sosiaalityölle
hieman myös kansainväliseen rakenteellisen sosiaalityön tutkimukseen ja teoriaan verraten.
Täten myös tutkielman aineistot koostuvat pääosin suomalaisista tutkimuksista.
Tutkimuskysymys on: Miten asiakastietojärjestelmät tukevat rakenteellista sosiaalityötä ja miten
ne voisivat tukea rakenteellista sosiaalityötä erityisesti tiedontuotannon ja hyödyntämisen
kautta?
Tutkielman keskeisimpänä tuloksena on, että asiakastietojärjestelmät tukevat rakenteellista
sosiaalityötä vielä heikosti. Asiakastietojärjestelmien haasteina ovat muun muassa tekniset
ongelmat, tietojärjestelmien vaikea logiikka, työntekijöiden tietojärjestelmäosaaminen,
tiedonkulku ammattilaisten välillä sekä näiden pohjalta tiedon tuottamisen ja
hyödynnettävyyden ongelmat. Rakenteellisen sosiaalityön toteutumisen mahdollisuuksina on
esimerkiksi sosiaalisen raportoinnin työkalujen sisällyttäminen tietojärjestelmään, määrällisen
tiedonkeruun automatisointi, useiden palveluiden tietojen yhdistäminen sekä uudet
tietojärjestelmät niihin sisältyvine mittareineen ja indikaattoreineen. Rakenteisesti kirjattu tieto
tarjoaa myös uusia tapoja järjestää, koota ja hyödyntää tietoa. Samalla se voi kuitenkin vaikuttaa
esimerkiksi sosiaalityön asiantuntijuuden rajoittumiseen ja siihen, miten kuvaavaa asiakkaista
saatu tieto on.
Asiakastietojärjestelmiin ja tiedon hyödyntämiseen kohdistuu kirjoittamisen hetkellä useita
muutoksia ja odotuksia. Tulevaisuudessa saadaan paremmin tietoa Kantaan siirtymisen ja
rakenteisen kirjaamisen konkreettisista vaikutuksista rakenteelliselle sosiaalityölle. Voidaan
myös pohtia, ovatko asiakastietojärjestelmät yksi syrjäyttävä rakenne, joka vaikuttaa sosiaalisten
ongelmien syntymiseen ja estää rakenteellisen sosiaalityön ydinidean toteutumisen kapitalismin
ideologian vastustajana. On siis tärkeää, että sosiaalityöntekijöille annetaan mahdollisuus
osallistua asiakastietojärjestelmien kehittämiseen, jotta asiakastietojärjestelmät voivat edustaa
sosiaalialalle tärkeitä arvoja ja mahdollistaa aidosti vaikuttavan sosiaalityön tekemisen.
|