Sosiaalityön asiakastietojärjestelmät ja rakenteellinen sosiaalityö asiakastietojärjestelmät tietotyön tukena

Tämä kandidaatintutkielma keskittyy tarkastelemaan sosiaalityön asiakastietojärjestelmiä suhteessa rakenteelliseen sosiaalityöhön kuvailevan integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii rakenteellisen sosiaalityön suomalainen tietotyön konteksti, mutta s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katajamäki, Henna-Riina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99608
Description
Summary:Tämä kandidaatintutkielma keskittyy tarkastelemaan sosiaalityön asiakastietojärjestelmiä suhteessa rakenteelliseen sosiaalityöhön kuvailevan integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii rakenteellisen sosiaalityön suomalainen tietotyön konteksti, mutta siinä tarkastellaan asiakastietojärjestelmien tukea rakenteelliselle sosiaalityölle hieman myös kansainväliseen rakenteellisen sosiaalityön tutkimukseen ja teoriaan verraten. Täten myös tutkielman aineistot koostuvat pääosin suomalaisista tutkimuksista. Tutkimuskysymys on: Miten asiakastietojärjestelmät tukevat rakenteellista sosiaalityötä ja miten ne voisivat tukea rakenteellista sosiaalityötä erityisesti tiedontuotannon ja hyödyntämisen kautta? Tutkielman keskeisimpänä tuloksena on, että asiakastietojärjestelmät tukevat rakenteellista sosiaalityötä vielä heikosti. Asiakastietojärjestelmien haasteina ovat muun muassa tekniset ongelmat, tietojärjestelmien vaikea logiikka, työntekijöiden tietojärjestelmäosaaminen, tiedonkulku ammattilaisten välillä sekä näiden pohjalta tiedon tuottamisen ja hyödynnettävyyden ongelmat. Rakenteellisen sosiaalityön toteutumisen mahdollisuuksina on esimerkiksi sosiaalisen raportoinnin työkalujen sisällyttäminen tietojärjestelmään, määrällisen tiedonkeruun automatisointi, useiden palveluiden tietojen yhdistäminen sekä uudet tietojärjestelmät niihin sisältyvine mittareineen ja indikaattoreineen. Rakenteisesti kirjattu tieto tarjoaa myös uusia tapoja järjestää, koota ja hyödyntää tietoa. Samalla se voi kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi sosiaalityön asiantuntijuuden rajoittumiseen ja siihen, miten kuvaavaa asiakkaista saatu tieto on. Asiakastietojärjestelmiin ja tiedon hyödyntämiseen kohdistuu kirjoittamisen hetkellä useita muutoksia ja odotuksia. Tulevaisuudessa saadaan paremmin tietoa Kantaan siirtymisen ja rakenteisen kirjaamisen konkreettisista vaikutuksista rakenteelliselle sosiaalityölle. Voidaan myös pohtia, ovatko asiakastietojärjestelmät yksi syrjäyttävä rakenne, joka vaikuttaa sosiaalisten ongelmien syntymiseen ja estää rakenteellisen sosiaalityön ydinidean toteutumisen kapitalismin ideologian vastustajana. On siis tärkeää, että sosiaalityöntekijöille annetaan mahdollisuus osallistua asiakastietojärjestelmien kehittämiseen, jotta asiakastietojärjestelmät voivat edustaa sosiaalialalle tärkeitä arvoja ja mahdollistaa aidosti vaikuttavan sosiaalityön tekemisen.