Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kehyksiä Yleisradio (YLE) rakentaa uutisartikkeleissaan varhaiskasvatuksen opettajuudesta. Tutkimuksessa yhdistettiin kriittinen diskurssianalyysi (CDA) ja kehysanalyysi YLE:n uutisoinnin sisältöjen ja diskurssien tarkasteluun. Tulokset osoittav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Heta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99570
_version_ 1826225705374973952
author Jokinen, Heta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokinen, Heta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokinen, Heta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokinen, Heta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kehyksiä Yleisradio (YLE) rakentaa uutisartikkeleissaan varhaiskasvatuksen opettajuudesta. Tutkimuksessa yhdistettiin kriittinen diskurssianalyysi (CDA) ja kehysanalyysi YLE:n uutisoinnin sisältöjen ja diskurssien tarkasteluun. Tulokset osoittavat, että uutisoinnissa hyödynnettiin viittä pääkehystä: taloudellista, yhteiskunnallista, käytännön, koulutuksellista ja poliittista. Taloudellinen kehys korosti palkkakysymyksiä ja resurssipulaa, mikä loi kuvan aliresursoidusta ja aliarvostetusta ammatista. Yhteiskunnallinen kehys toi esiin opettajien roolin tasa-arvon ja koulutuksellisen oikeudenmukaisuuden edistäjänä. Koulutuksellinen kehys painotti pätevyyden ja koulutuksen merkitystä alan laadun tukemisessa, kun taas käytännön kehys käsitteli arjen haasteita, kuten henkilöstövajetta ja työympäristön kuormittavuutta, ja poliittinen kehys keskittyi työtaisteluihin ja alan rahoitukseen. Tutkimus syvensi ymmärrystä mediakehysten vaikutuksesta varhaiskasvatuksen opettajuuden julkiseen kuvaan. Kehysten yhdistelmät, kuten taloudellisen ja yhteiskunnallisen kehyksen yhteisvaikutus, vahvistivat varhaiskasvatuksen merkitystä yhteiskunnallisena investointina ja resurssipulaan liittyvien haasteiden tärkeyttä. Tulokset viittaavat siihen, että mediakehykset voivat muokata varhaiskasvatuksen opettajuuden arvostusta ja ohjata keskustelua alan resursoinnista. Ne tarjoavat myös näkökulmia siihen, miten media ja varhaiskasvatuksen toimijat voisivat yhteistyössä edistää tasapainoisempaa ja arvostavampaa kuvaa varhaiskasvatuksen opettajuudesta, vahvistaen alan veto-voimaa ja tukien sen yhteiskunnallisia tavoitteita.
first_indexed 2025-01-17T21:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Heta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-17T06:21:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-17T06:21:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99570", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kehyksi\u00e4 Yleisradio (YLE) rakentaa uutisartikkeleissaan varhaiskasvatuksen opettajuudesta. Tutkimuksessa yhdistettiin kriittinen diskurssianalyysi (CDA) ja kehysanalyysi YLE:n uutisoinnin sis\u00e4lt\u00f6jen ja diskurssien tarkasteluun. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 uutisoinnissa hy\u00f6dynnettiin viitt\u00e4 p\u00e4\u00e4kehyst\u00e4: taloudellista, yhteiskunnallista, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n, koulutuksellista ja poliittista.\nTaloudellinen kehys korosti palkkakysymyksi\u00e4 ja resurssipulaa, mik\u00e4 loi kuvan aliresursoidusta ja aliarvostetusta ammatista. Yhteiskunnallinen kehys toi esiin opettajien roolin tasa-arvon ja koulutuksellisen oikeudenmukaisuuden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4. Koulutuksellinen kehys painotti p\u00e4tevyyden ja koulutuksen merkityst\u00e4 alan laadun tukemisessa, kun taas k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kehys k\u00e4sitteli arjen haasteita, kuten henkil\u00f6st\u00f6vajetta ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n kuormittavuutta, ja poliittinen kehys keskittyi ty\u00f6taisteluihin ja alan rahoitukseen.\nTutkimus syvensi ymm\u00e4rryst\u00e4 mediakehysten vaikutuksesta varhaiskasvatuksen opettajuuden julkiseen kuvaan. Kehysten yhdistelm\u00e4t, kuten taloudellisen ja yhteiskunnallisen kehyksen yhteisvaikutus, vahvistivat varhaiskasvatuksen merkityst\u00e4 yhteiskunnallisena investointina ja resurssipulaan liittyvien haasteiden t\u00e4rkeytt\u00e4. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 mediakehykset voivat muokata varhaiskasvatuksen opettajuuden arvostusta ja ohjata keskustelua alan resursoinnista. Ne tarjoavat my\u00f6s n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, miten media ja varhaiskasvatuksen toimijat voisivat yhteisty\u00f6ss\u00e4 edist\u00e4\u00e4 tasapainoisempaa ja arvostavampaa kuvaa varhaiskasvatuksen opettajuudesta, vahvistaen alan veto-voimaa ja tukien sen yhteiskunnallisia tavoitteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-17T06:21:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-17T06:21:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yleisradio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501171342", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehysanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99570
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a184cd94-30ef-4ae5-bfd1-674721d4cc1c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501171342.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Heta Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa kriittinen diskurssianalyysi Yleisradio Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kehysanalyysi opettajuus varhaiskasvatus media
title Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
title_full Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
title_short Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
title_sort varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajuuden kehykset mediassa
topic kriittinen diskurssianalyysi Yleisradio Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kehysanalyysi opettajuus varhaiskasvatus media
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus Yleisradio kehysanalyysi kriittinen diskurssianalyysi media opettajuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99570 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501171342
work_keys_str_mv AT jokinenheta varhaiskasvatuksenopettajuudenkehyksetmediassa