Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa

Tutkielmassa pyrin selvittämään kuinka Parasta Lapsille ry:n leiriohjaajat voivat taidelähtöisillä menetelmillä edistää leiritoiminnan vuorovaikutustavoitteita. Päätutkimuskysymystä tukevat kolme alatutkimuskysymystä 1) Kuinka taidelähtöisillä menetelmillä voidaan vahvistaa ohjaajien ja lasten välis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Amalia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99421
_version_ 1826225718124609536
author Ahonen, Amalia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahonen, Amalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahonen, Amalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahonen, Amalia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa pyrin selvittämään kuinka Parasta Lapsille ry:n leiriohjaajat voivat taidelähtöisillä menetelmillä edistää leiritoiminnan vuorovaikutustavoitteita. Päätutkimuskysymystä tukevat kolme alatutkimuskysymystä 1) Kuinka taidelähtöisillä menetelmillä voidaan vahvistaa ohjaajien ja lasten välistä vuorovaikutusta? 2) Miten ohjaajat voivat taidelähtöisillä menetelmillä edistää lasten ryhmäytymistä ja turvallisen ilmapiirin rakentumista? 3) Mitä osaamista taidekasvattaja voi tuoda ohjaajatiimiin ja mikä on hänen roolinsa tiimissä? Tutkielma keskittyy ohjaajien näkemyksiin aiheesta ja leiriläiset eivät ole tutkimuksen kohteena. Parasta Lapsille ry on valtakunnallinen lastensuojelujärjestö. Tutkimus toteutettiin järjestön Näe hyvä mussa -toiminnassa, joka on suunnattu ennaltaehkäisevän tuen tarpeessa olevien perheiden pääasiassa 9–13-vuotiaille lapsille. Näe hyvä mussa -leirikausi koostuu viidestä leiriviikonlopusta, joilla on jokaisella oma teemansa. Osana tutkielmaa toteutin käytännön työn taidekasvattajana suunnittelemalla tutkimuksen kohteena olevat taidemenetelmät. Yksi ohjaajista otti päävastuun taidemenetelmien ohjaamisesta. Olin myös itse toiminnassa mukana vapaaehtoisena ohjaajana mutta taidetuokioiden aikana pyrin toimimaan tarkkailijan roolissa. Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen tapaustutkimus. Aineisto koostuu kyselyistä, taidemenetelmistä vastanneen ohjaajan haastattelusta, koko tiimin ryhmäkeskustelusta sekä havaintopäiväkirjastani. Aineiston analyysimenetelmänä käytän teemoittelua. Tulosten perusteella voidaan todeta taidemenetelmistä olleen hyötyä vuorovaikutuksen rakentumisen kannalta. Tarvitaan kuitenkin joitakin toimia, jotta menetelmät saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla sovitettua leiritoimintaan ja palvelemaan sen vuorovaikutustavoitteita.
first_indexed 2025-01-14T21:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00e4\u00e4joki, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Amalia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-14T07:01:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-14T07:01:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuinka Parasta Lapsille ry:n leiriohjaajat voivat taidel\u00e4ht\u00f6isill\u00e4 menetelmill\u00e4 edist\u00e4\u00e4 leiritoiminnan vuorovaikutustavoitteita. P\u00e4\u00e4tutkimuskysymyst\u00e4 tukevat kolme alatutkimuskysymyst\u00e4 1) Kuinka taidel\u00e4ht\u00f6isill\u00e4 menetelmill\u00e4 voidaan vahvistaa ohjaajien ja lasten v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta? 2) Miten ohjaajat voivat taidel\u00e4ht\u00f6isill\u00e4 menetelmill\u00e4 edist\u00e4\u00e4 lasten ryhm\u00e4ytymist\u00e4 ja turvallisen ilmapiirin rakentumista? 3) Mit\u00e4 osaamista taidekasvattaja voi tuoda ohjaajatiimiin ja mik\u00e4 on h\u00e4nen roolinsa tiimiss\u00e4? Tutkielma keskittyy ohjaajien n\u00e4kemyksiin aiheesta ja leiril\u00e4iset eiv\u00e4t ole tutkimuksen kohteena.\n\nParasta Lapsille ry on valtakunnallinen lastensuojeluj\u00e4rjest\u00f6. Tutkimus toteutettiin j\u00e4rjest\u00f6n N\u00e4e hyv\u00e4\nmussa -toiminnassa, joka on suunnattu ennaltaehk\u00e4isev\u00e4n tuen tarpeessa olevien perheiden p\u00e4\u00e4asiassa\n9\u201313-vuotiaille lapsille. N\u00e4e hyv\u00e4 mussa -leirikausi koostuu viidest\u00e4 leiriviikonlopusta, joilla on jokaisella oma teemansa. Osana tutkielmaa toteutin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6n taidekasvattajana suunnittelemalla tutkimuksen kohteena olevat taidemenetelm\u00e4t. Yksi ohjaajista otti p\u00e4\u00e4vastuun taidemenetelmien ohjaamisesta. Olin my\u00f6s itse toiminnassa mukana vapaaehtoisena ohjaajana mutta taidetuokioiden aikana pyrin toimimaan tarkkailijan roolissa.\n\nTutkimus on laadullinen ja aineistol\u00e4ht\u00f6inen tapaustutkimus. Aineisto koostuu kyselyist\u00e4, taidemenetelmist\u00e4 vastanneen ohjaajan haastattelusta, koko tiimin ryhm\u00e4keskustelusta sek\u00e4 havaintop\u00e4iv\u00e4kirjastani. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n teemoittelua. Tulosten perusteella voidaan todeta taidemenetelmist\u00e4 olleen hy\u00f6ty\u00e4 vuorovaikutuksen rakentumisen kannalta. Tarvitaan kuitenkin joitakin toimia, jotta menetelm\u00e4t saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla sovitettua leiritoimintaan ja palvelemaan sen vuorovaikutustavoitteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-14T07:01:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-14T07:01:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ehk\u00e4isev\u00e4 lastensuojelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leiritoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501141190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leirit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99421
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3519c66b-b3f6-4e34-ac12-479405c02c2f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501141190.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Amalia Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa ehkäisevä lastensuojelu leiritoiminta Taidekasvatus Art Education 311 lastensuojelu taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät leirit vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) osallisuus
title Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa
title_full Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa
title_fullStr Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa
title_full_unstemmed Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa
title_short Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa
title_sort taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena parasta lapsille ry n leiritoiminnassa
title_txtP Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa
topic ehkäisevä lastensuojelu leiritoiminta Taidekasvatus Art Education 311 lastensuojelu taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät leirit vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) osallisuus
topic_facet 311 Art Education Taidekasvatus ehkäisevä lastensuojelu lapset (ikäryhmät) lastensuojelu leirit leiritoiminta osallisuus taidekasvatus taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99421 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501141190
work_keys_str_mv AT ahonenamalia taidelähtöisetmenetelmätvuorovaikutuksentukenaparastalapsillerynleiritoiminnassa