Taidelähtöiset menetelmät vuorovaikutuksen tukena Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnassa

Tutkielmassa pyrin selvittämään kuinka Parasta Lapsille ry:n leiriohjaajat voivat taidelähtöisillä menetelmillä edistää leiritoiminnan vuorovaikutustavoitteita. Päätutkimuskysymystä tukevat kolme alatutkimuskysymystä 1) Kuinka taidelähtöisillä menetelmillä voidaan vahvistaa ohjaajien ja lasten välis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Amalia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99421
Description
Summary:Tutkielmassa pyrin selvittämään kuinka Parasta Lapsille ry:n leiriohjaajat voivat taidelähtöisillä menetelmillä edistää leiritoiminnan vuorovaikutustavoitteita. Päätutkimuskysymystä tukevat kolme alatutkimuskysymystä 1) Kuinka taidelähtöisillä menetelmillä voidaan vahvistaa ohjaajien ja lasten välistä vuorovaikutusta? 2) Miten ohjaajat voivat taidelähtöisillä menetelmillä edistää lasten ryhmäytymistä ja turvallisen ilmapiirin rakentumista? 3) Mitä osaamista taidekasvattaja voi tuoda ohjaajatiimiin ja mikä on hänen roolinsa tiimissä? Tutkielma keskittyy ohjaajien näkemyksiin aiheesta ja leiriläiset eivät ole tutkimuksen kohteena. Parasta Lapsille ry on valtakunnallinen lastensuojelujärjestö. Tutkimus toteutettiin järjestön Näe hyvä mussa -toiminnassa, joka on suunnattu ennaltaehkäisevän tuen tarpeessa olevien perheiden pääasiassa 9–13-vuotiaille lapsille. Näe hyvä mussa -leirikausi koostuu viidestä leiriviikonlopusta, joilla on jokaisella oma teemansa. Osana tutkielmaa toteutin käytännön työn taidekasvattajana suunnittelemalla tutkimuksen kohteena olevat taidemenetelmät. Yksi ohjaajista otti päävastuun taidemenetelmien ohjaamisesta. Olin myös itse toiminnassa mukana vapaaehtoisena ohjaajana mutta taidetuokioiden aikana pyrin toimimaan tarkkailijan roolissa. Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen tapaustutkimus. Aineisto koostuu kyselyistä, taidemenetelmistä vastanneen ohjaajan haastattelusta, koko tiimin ryhmäkeskustelusta sekä havaintopäiväkirjastani. Aineiston analyysimenetelmänä käytän teemoittelua. Tulosten perusteella voidaan todeta taidemenetelmistä olleen hyötyä vuorovaikutuksen rakentumisen kannalta. Tarvitaan kuitenkin joitakin toimia, jotta menetelmät saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla sovitettua leiritoimintaan ja palvelemaan sen vuorovaikutustavoitteita.