Periytyykö koulutus? yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa

Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten yliopisto-opiskelijat ovat kokeneet luokkataustansa vaikuttaneen opinnoissaan. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten opiskelijat kokevat oman luokkataustansa ja onko se vaikuttanut opintoihin hakeutumiseen sekä opinnoissa su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marin, Saga
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99420
_version_ 1826225807346892800
author Marin, Saga
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marin, Saga Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marin, Saga Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marin, Saga
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten yliopisto-opiskelijat ovat kokeneet luokkataustansa vaikuttaneen opinnoissaan. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten opiskelijat kokevat oman luokkataustansa ja onko se vaikuttanut opintoihin hakeutumiseen sekä opinnoissa suoriutumiseen. Tutkielmassa olen kiinnostunut siitä, onko akateemisista perheistä tulevien sekä työläistaustaisten perheistä tulevien opiskelijoiden kokemuksissa eroja tai samankaltaisuuksia. Käsittelen yhteiskuntaluokkaa koetun luokka-aseman kautta, ja tarkastelen opiskelijoiden kokemuksia erityisesti pääomakäsitteen kautta. Tutkielmassa analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistona on käytetty valmista aineistoa FSD2542 Opiskelijoiden luokka-asema: kirjoitusaineisto 2009-2010 (Jokela, 2010), jossa on analysoitu yhteensä kymmentä vastausta. Sisällönanalyysin perusteella aineistosta pystyy havaitsemaan, kuinka keskiluokkaisten ja työläistaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemukset opiskelusta eroavat. Akateemisista perheistä tulevat opiskelijat kokivat saaneensa enemmän resursseja kotoa, mutta toisaalta he kokivat myös painostusta vanhemmiltaan kohti akateemista polkua. Työläistaustaiset opiskelijat taas kokivat, että kotoa ei oltu saatu resursseja verrattuna keskiluokkaisiin opiskelutovereihin. Luokkataustasta huolimatta opiskelijat kokivat hankalaksi määrittää oman luokka-aseman. Kaikkien opiskelijoiden vastauksissa tuli myös ilmi, kuinka vanhempien tuki opintoihin liittyen koettiin merkittävänä sekä positiivisena tekijänä. Analyysin pohjalta tullaan tulokseen, että luokkataustalla on merkitystä sekä opintoihin hakeutumisessa sekä opinnoissa. Tuloksista voi päätellä, että opiskelijat, jotka tulevat korkeasti koulutetuista perheistä omaavat erilaisia resursseja sekä pääomia, joista he hyötyvät opinnoissaan.
first_indexed 2025-01-14T21:00:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkarinen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marin, Saga", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-14T07:00:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-14T07:00:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99420", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten yliopisto-opiskelijat ovat kokeneet\nluokkataustansa vaikuttaneen opinnoissaan. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siit\u00e4,\nmiten opiskelijat kokevat oman luokkataustansa ja onko se vaikuttanut opintoihin hakeutumiseen sek\u00e4 opinnoissa suoriutumiseen. Tutkielmassa olen kiinnostunut siit\u00e4, onko akateemisista\nperheist\u00e4 tulevien sek\u00e4 ty\u00f6l\u00e4istaustaisten perheist\u00e4 tulevien opiskelijoiden kokemuksissa eroja\ntai samankaltaisuuksia. K\u00e4sittelen yhteiskuntaluokkaa koetun luokka-aseman kautta, ja tarkastelen opiskelijoiden kokemuksia erityisesti p\u00e4\u00e4omak\u00e4sitteen kautta. Tutkielmassa analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineistona on k\u00e4ytetty valmista aineistoa FSD2542 Opiskelijoiden luokka-asema: kirjoitusaineisto 2009-2010 (Jokela, 2010), jossa on analysoitu yhteens\u00e4 kymment\u00e4 vastausta.\n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin perusteella aineistosta pystyy havaitsemaan, kuinka keskiluokkaisten ja ty\u00f6l\u00e4istaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemukset opiskelusta eroavat. Akateemisista perheist\u00e4 tulevat opiskelijat kokivat saaneensa enemm\u00e4n resursseja kotoa, mutta toisaalta he kokivat my\u00f6s painostusta vanhemmiltaan kohti akateemista polkua. Ty\u00f6l\u00e4istaustaiset opiskelijat taas kokivat, ett\u00e4 kotoa ei oltu saatu resursseja verrattuna keskiluokkaisiin opiskelutovereihin.\nLuokkataustasta huolimatta opiskelijat kokivat hankalaksi m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 oman luokka-aseman.\nKaikkien opiskelijoiden vastauksissa tuli my\u00f6s ilmi, kuinka vanhempien tuki opintoihin liittyen koettiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 positiivisena tekij\u00e4n\u00e4. Analyysin pohjalta tullaan tulokseen,\nett\u00e4 luokkataustalla on merkityst\u00e4 sek\u00e4 opintoihin hakeutumisessa sek\u00e4 opinnoissa. Tuloksista\nvoi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opiskelijat, jotka tulevat korkeasti koulutetuista perheist\u00e4 omaavat erilaisia\nresursseja sek\u00e4 p\u00e4\u00e4omia, joista he hy\u00f6tyv\u00e4t opinnoissaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-14T07:00:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-14T07:00:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen periytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu luokka-asema", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Periytyyk\u00f6 koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501141189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99420
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28a78463-7f0a-4bcf-a7e2-bf1a59a0a370\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501141189.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marin, Saga Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa koulutuksen periytyminen koettu luokka-asema Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 kulttuurinen pääoma opiskelijat kokemukset korkeakouluopiskelu korkea-asteen koulutus opiskelu yliopistot yhteiskuntaluokat
title Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
title_full Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
title_fullStr Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
title_full_unstemmed Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
title_short Periytyykö koulutus?
title_sort periytyykö koulutus yliopisto opiskelijoiden koettu luokka asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
title_sub yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
title_txtP Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
topic koulutuksen periytyminen koettu luokka-asema Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 kulttuurinen pääoma opiskelijat kokemukset korkeakouluopiskelu korkea-asteen koulutus opiskelu yliopistot yhteiskuntaluokat
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka koettu luokka-asema kokemukset korkea-asteen koulutus korkeakouluopiskelu koulutuksen periytyminen kulttuurinen pääoma opiskelijat opiskelu yhteiskuntaluokat yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99420 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501141189
work_keys_str_mv AT marinsaga periytyykökoulutusyliopistoopiskelijoidenkoettuluokkaasemajaluokkataustanvaikutuksetop