Periytyykö koulutus? yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa

Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten yliopisto-opiskelijat ovat kokeneet luokkataustansa vaikuttaneen opinnoissaan. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten opiskelijat kokevat oman luokkataustansa ja onko se vaikuttanut opintoihin hakeutumiseen sekä opinnoissa su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marin, Saga
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99420
Description
Summary:Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten yliopisto-opiskelijat ovat kokeneet luokkataustansa vaikuttaneen opinnoissaan. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten opiskelijat kokevat oman luokkataustansa ja onko se vaikuttanut opintoihin hakeutumiseen sekä opinnoissa suoriutumiseen. Tutkielmassa olen kiinnostunut siitä, onko akateemisista perheistä tulevien sekä työläistaustaisten perheistä tulevien opiskelijoiden kokemuksissa eroja tai samankaltaisuuksia. Käsittelen yhteiskuntaluokkaa koetun luokka-aseman kautta, ja tarkastelen opiskelijoiden kokemuksia erityisesti pääomakäsitteen kautta. Tutkielmassa analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistona on käytetty valmista aineistoa FSD2542 Opiskelijoiden luokka-asema: kirjoitusaineisto 2009-2010 (Jokela, 2010), jossa on analysoitu yhteensä kymmentä vastausta. Sisällönanalyysin perusteella aineistosta pystyy havaitsemaan, kuinka keskiluokkaisten ja työläistaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemukset opiskelusta eroavat. Akateemisista perheistä tulevat opiskelijat kokivat saaneensa enemmän resursseja kotoa, mutta toisaalta he kokivat myös painostusta vanhemmiltaan kohti akateemista polkua. Työläistaustaiset opiskelijat taas kokivat, että kotoa ei oltu saatu resursseja verrattuna keskiluokkaisiin opiskelutovereihin. Luokkataustasta huolimatta opiskelijat kokivat hankalaksi määrittää oman luokka-aseman. Kaikkien opiskelijoiden vastauksissa tuli myös ilmi, kuinka vanhempien tuki opintoihin liittyen koettiin merkittävänä sekä positiivisena tekijänä. Analyysin pohjalta tullaan tulokseen, että luokkataustalla on merkitystä sekä opintoihin hakeutumisessa sekä opinnoissa. Tuloksista voi päätellä, että opiskelijat, jotka tulevat korkeasti koulutetuista perheistä omaavat erilaisia resursseja sekä pääomia, joista he hyötyvät opinnoissaan.