Yhteenveto: | Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin lasten mielenterveyden tukemisen keinoja varhaiskasvatuksessa opettajien näkökulmasta sekä lasten mielenterveyden tukemisen haasteita varhaiskasvatuksessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska lasten mielenterveyden tukemista on tutkittu vähän niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista saada lisää tietoa keinoista ja menetelmistä, joilla lasten mielenterveyttä voidaan tukea.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2024 kyselyllä sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostin välityksellä. Kysely oli puolistrukturoitu. Kyselyyn vastasi 15 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin luokittelulla.
Tulosten perusteella lasten mielenterveyttä tuetaan monella tavalla varhaiskasvatuksessa. Keskeisenä näyttäytyivät monipuoliset käytännöt sekä yhteisöllinen lähestymistapa. Opettajat tukivat lasten mielenterveyttä tukemalla ja opettamalla erilaisia taitoja, kuten kaveri- ja tunnetaitoja. Kiusaamisen ehkäiseminen painottui myös. Mielenterveyden tukemisen haasteena olivat varhaiskasvatuksessa henkilöstön kuormittavuus sekä lasten tuen toteutumattomuus. Keskeisinä haasteina tuotiin ilmi tuen saamisen haasteet, henkilöstön osaamattomuus sekä haasteet henkilöstön hyvinvoinnissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa opettajilla on monenlaisia tapoja tukea lasten mielenterveyttä, mutta varhaiskasvatuksessa on myös sellaisia asioita, jotka haastavat opettajien työtä.
|