Lastensuojelun sosiaalityön asiantuntijuus vaativissa erotilanteissa

Tutkielman aiheena on lastensuojelun sosiaalityön asiantuntijuus vaativissa erotilanteissa. Tutkielmassa tarkasteltiin lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuutta vaativissa erotilanteissa sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten lastensuojelun sosiaalityönteki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyylampi, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99385
Description
Summary:Tutkielman aiheena on lastensuojelun sosiaalityön asiantuntijuus vaativissa erotilanteissa. Tutkielmassa tarkasteltiin lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuutta vaativissa erotilanteissa sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät määrittelevät asiantuntijuutensa vaativissa erotilanteissa. Tutkielman teoreettis- käsitteellinen viitekehys rakentuu käsitteistä vaativa erotilanne, sosiaalityön professionaalisuus ja asiantuntijuus, lastensuojelun erityisosaaminen sekä lastensuojelun sosiaalityöntekijän asiantuntijuus. Sosiaalityön asiantuntijuutta lastensuojelun sosiaalityössä lähestytään Anita Sipilän (2011) muodostamien kolmen eri ulottuvuuden kautta: tiedot, taidot ja etiikan osaaminen, joita hyödynnetään aineiston analyysin välineenä. Lisäksi asiantuntijuutta tarkastellaan aikaisempien tutkimusten kautta, mikä syventää teoreettis-käsitteellistä viitekehystä. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineiston käsittelymetodina käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa nostetaan esiin tutkimuskysymysten ja teoreettisen viitekehyksen kannalta oleelliset asiat ja eritellään ne. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui kahdeksan eri aineistoa, jotka soveltuivat tutkielman sisäänottokriteereihin. Analyysi tehdään aineistolähtöisesti ja lopuksi havainnot sidotaan teoriaan lastensuojelun sosiaalityöntekijän asiantuntijuudesta. Näin pyritään hahmottamaan keskeiset asiantuntijuuden osa-alueet, joita sosiaalityöntekijä tarvitsee vaativassa erotyössä lastensuojelussa. Tulosten mukaan lastensuojelun sosiaalityön asiantuntijuutta voidaan tarkastella Sipilän (2011) muodostamien kolmen eri ulottuvuuden kautta: tiedot, taidot ja etiikan osaaminen. Vaativissa erotilanteissa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuus määrittyi erityisesti vuorovaikutusosaamisen, moniammatillisen yhteistyötaitojen, reflektointitaitojen, arviointikyvyn sekä rajaamisen taidon kautta. Sosiaalityöntekijän ammatti todentui professiona, jossa asiantuntijuus rakentui koulutuksen ja käytännön kokemuksen tuoman osaamisen ja tietojen varaan.