Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen laadun ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Luokanopettajan työhyvinvointia tarkasteltiin työn imun, työuupumuksen ja stressin kautta. Op...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Semi, Salla, Humalajoki, Inka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99384
_version_ 1826225708475613184
author Semi, Salla Humalajoki, Inka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Semi, Salla Humalajoki, Inka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Semi, Salla Humalajoki, Inka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Semi, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen laadun ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Luokanopettajan työhyvinvointia tarkasteltiin työn imun, työuupumuksen ja stressin kautta. Opettaja-oppilassuhdetta tarkasteltiin läheisyyden ja konfliktien näkökulmasta. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin luokanopettajilta keväällä 2019 kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien työhyvinvointia sekä opettaja-oppilassuhteen laatua. Osallistujina oli 44 luokanopettajaa (41 naista ja 3 miestä) ja heidän 537 oppilastaan (300 tyttöä ja 237 poikaa). Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan opettaja-oppilassuhde oli yhteydessä luokanopettajan kokemaan työn imuun ja työuupumukseen: mitä läheisempi opettaja-oppilassuhde oli, sitä enemmän työn imua ja vähemmän työuupumusta opettaja koki. Opettaja-oppilassuhde selitti 27 % opettajan työn imusta ja 16 % työuupumuksesta. Tyttöjä kohtaan raportoitu opettaja-oppilassuhteen läheisyys selitti vahvemmin sekä työn imua että työuupumusta. Tulokset toivat uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydestä opettajan työhyvinvointiin antamalla viitteitä siitä, että läheisiin opettaja-oppilassuhteisiin panostaminen on tärkeää paremman työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää opettajan arjen työssä ja opettajankoulutuksessa korostamalla läheisten opettaja-oppilassuhteiden merkitystä.
first_indexed 2025-01-13T21:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Semi, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Humalajoki, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-13T06:45:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-13T06:45:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettaja-oppilassuhteen laadun ja luokanopettajan ty\u00f6hyvinvoinnin v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin oppilaiden sukupuolen muuntavaa vaikutusta t\u00e4h\u00e4n yhteyteen. Luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointia tarkasteltiin ty\u00f6n imun, ty\u00f6uupumuksen ja stressin kautta. Opettaja-oppilassuhdetta tarkasteltiin l\u00e4heisyyden ja konfliktien n\u00e4k\u00f6kulmasta. \n\nTutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin luokanopettajilta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien ty\u00f6hyvinvointia sek\u00e4 opettaja-oppilassuhteen laatua. Osallistujina oli 44 luokanopettajaa (41 naista ja 3 miest\u00e4) ja heid\u00e4n 537 oppilastaan (300 tytt\u00f6\u00e4 ja 237 poikaa). Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4. \n\nTutkimuksen tulosten mukaan opettaja-oppilassuhde oli yhteydess\u00e4 luokanopettajan kokemaan ty\u00f6n imuun ja ty\u00f6uupumukseen: mit\u00e4 l\u00e4heisempi opettaja-oppilassuhde oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n ty\u00f6n imua ja v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6uupumusta opettaja koki. Opettaja-oppilassuhde selitti 27 % opettajan ty\u00f6n imusta ja 16 % ty\u00f6uupumuksesta. Tytt\u00f6j\u00e4 kohtaan raportoitu opettaja-oppilassuhteen l\u00e4heisyys selitti vahvemmin sek\u00e4 ty\u00f6n imua ett\u00e4 ty\u00f6uupumusta. \n\nTulokset toivat uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydest\u00e4 opettajan ty\u00f6hyvinvointiin antamalla viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 l\u00e4heisiin opettaja-oppilassuhteisiin panostaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 paremman ty\u00f6hyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajan arjen ty\u00f6ss\u00e4 ja opettajankoulutuksessa korostamalla l\u00e4heisten opettaja-oppilassuhteiden merkityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-01-13T06:45:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-13T06:45:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501131155", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99384
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8eec01f5-4705-4a3d-afbe-b63dc05fdd40\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501131155.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Semi, Salla Humalajoki, Inka Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi opettaja-oppilassuhde opettajat luokanopettajat
title Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_full Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_fullStr Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_short Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_sort opettaja oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_txtP Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi opettaja-oppilassuhde opettajat luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettaja-oppilassuhde opettajat työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99384 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501131155
work_keys_str_mv AT semisalla opettajaoppilassuhteenlaadunyhteysluokanopettajantyöhyvinvointiin