Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen laadun ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Luokanopettajan työhyvinvointia tarkasteltiin työn imun, työuupumuksen ja stressin kautta. Op...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Semi, Salla, Humalajoki, Inka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99384
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen laadun ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Luokanopettajan työhyvinvointia tarkasteltiin työn imun, työuupumuksen ja stressin kautta. Opettaja-oppilassuhdetta tarkasteltiin läheisyyden ja konfliktien näkökulmasta. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin luokanopettajilta keväällä 2019 kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien työhyvinvointia sekä opettaja-oppilassuhteen laatua. Osallistujina oli 44 luokanopettajaa (41 naista ja 3 miestä) ja heidän 537 oppilastaan (300 tyttöä ja 237 poikaa). Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan opettaja-oppilassuhde oli yhteydessä luokanopettajan kokemaan työn imuun ja työuupumukseen: mitä läheisempi opettaja-oppilassuhde oli, sitä enemmän työn imua ja vähemmän työuupumusta opettaja koki. Opettaja-oppilassuhde selitti 27 % opettajan työn imusta ja 16 % työuupumuksesta. Tyttöjä kohtaan raportoitu opettaja-oppilassuhteen läheisyys selitti vahvemmin sekä työn imua että työuupumusta. Tulokset toivat uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydestä opettajan työhyvinvointiin antamalla viitteitä siitä, että läheisiin opettaja-oppilassuhteisiin panostaminen on tärkeää paremman työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää opettajan arjen työssä ja opettajankoulutuksessa korostamalla läheisten opettaja-oppilassuhteiden merkitystä.