Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen laadun ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Luokanopettajan työhyvinvointia tarkasteltiin työn imun, työuupumuksen ja stressin kautta. Opettaja-oppilassuhdetta tarkasteltiin läheisyyden ja konfliktien näkökulmasta.
Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin luokanopettajilta keväällä 2019 kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien työhyvinvointia sekä opettaja-oppilassuhteen laatua. Osallistujina oli 44 luokanopettajaa (41 naista ja 3 miestä) ja heidän 537 oppilastaan (300 tyttöä ja 237 poikaa). Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettaja-oppilassuhde oli yhteydessä luokanopettajan kokemaan työn imuun ja työuupumukseen: mitä läheisempi opettaja-oppilassuhde oli, sitä enemmän työn imua ja vähemmän työuupumusta opettaja koki. Opettaja-oppilassuhde selitti 27 % opettajan työn imusta ja 16 % työuupumuksesta. Tyttöjä kohtaan raportoitu opettaja-oppilassuhteen läheisyys selitti vahvemmin sekä työn imua että työuupumusta.
Tulokset toivat uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydestä opettajan työhyvinvointiin antamalla viitteitä siitä, että läheisiin opettaja-oppilassuhteisiin panostaminen on tärkeää paremman työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää opettajan arjen työssä ja opettajankoulutuksessa korostamalla läheisten opettaja-oppilassuhteiden merkitystä.
|