Summary: | Tässä tutkielmassa tarkastellaan musiikin valitsemista suoratoistopalveluissa. Musiikin suoratoistopalvelut ovat nykyään suosituin tapa kuunnella musiikkia, ja musiikin määrä niissä on valtava. Siksi onkin tärkeää tutkia, miten musiikkia valitaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten usein tiedetään mitä kuunnella musiikin suoratoistopalveluissa, ja miten musiikkia valitaan, kun ei tiedetä mitä kuunnella. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa tutkimukseen musiikin jokapäiväisestä kuuntelusta, erityisesti musiikin psykologisiin funktioihin.
Tutkimusaineisto kerättiin ESM-menetelmää käyttävällä MuPsych-sovelluksella, joka on kehitetty henkilökohtaisen musiikin kuuntelun tutkimiseen jokapäiväisessä kontekstissa. Tutkimus kesti viikon, ja siihen osallistui 10 ihmistä. Aineisto analysoitiin muuttujan luonteen mukaan ristiintaulukoimalla tai Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että osallistujat tiesivät useimmiten vähintään jonkin verran mitä kuunnella. Kun tiedettiin enemmän mitä kuunnella, osallistujat valitsivat useimmiten kappaleen, ja kun vähemmän, genren tai soittolistan. Kun ei tiedetty lainkaan mitä kuunnella, musiikkia valittiin esimerkiksi Spotifyn ehdotusten perusteella, jatkamalla siitä, mihin jäi edellisellä kuuntelukerralla sekä selaamalla soittolistoja ja albumeja.
|