Nettikiusaamisen tunnistaminen tekoälyn avulla

Nettikiusaaminen on digitaalisen aikakauden merkittävä yhteiskunnallinen haaste, jonka vaikutukset ulottuvat yksilöistä laajempiin yhteisöihin. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee tekoälyn mahdollisuuksia nettikiusaamisen tunnistamiseen ja ehkäisyyn. Työssä määritellään nettikiusaaminen, sen haast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hukkanen, Eemil
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99260
Description
Summary:Nettikiusaaminen on digitaalisen aikakauden merkittävä yhteiskunnallinen haaste, jonka vaikutukset ulottuvat yksilöistä laajempiin yhteisöihin. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee tekoälyn mahdollisuuksia nettikiusaamisen tunnistamiseen ja ehkäisyyn. Työssä määritellään nettikiusaaminen, sen haasteet, sekä mahdolliset vaikutukset hyvinvointiin. Tekoälyn soveltamisessa keskeisiä ovat luonnollisen kielen käsittely ja koneoppimismallit, jotka mahdollistavat haitallisten viestien reaaliaikaisen tunnistamisen. Tutkielma analysoi useita teknologisia ratkaisuja eri ympäristöissä. Tulokset osoittavat tekoälyn potentiaalin luoda turvallisempia digitaalisia viestintäympäristöjä. Cyberbullying is a significant societal challenge in the digital age, impacting individuals and communities alike. This bachelor’s thesis explores the potential of artificial intelligence in identifying and preventing cyberbullying. The study examines what cyberbullying is, the challenges it creates and its impact on people’s well-being. Key AI applications include natural language processing and machine learning models that enable realtime detection of harmful messages. The thesis examines several technological solutions in different enviroments. Findings highlight AI’s potential to create safer digital communication spaces.