Summary: | Tekoäly, ja erityisesti generatiiviset tekoälytyökalut, tarjoavat uusia mahdollisuuksia ohjelmoinnin
oppimiskelun tukemiseen. Tämä kirjallisuuskatsaukseen perustuva kandidaatintutkielma tarkastelee, kuinka tekoälyä voitaisiin
hyödyntää ohjelmoinnin oppimisen prosessissa ja minkälaisia vaikutuksia sillä on ohjelmoinnin oppimiseen. Tutkimus keskittyy sekä
tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin, että sen tuomiin uhkiin. Tutkielmassa esitetään myös ratkaisuja tekoälyn käytön
negatiivisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Tulokset osoittavat, että oikein käytettynä tekoälyllä on mahdollisuus toimia työkaluna
ohjelmoinnin oppimisen tehostamisessa, mutta sen käytön riskejä ei tulisi aliarvioida.
Artificial intelligence, and particularly generative AI tools, offer new possibilities to
support learning in programming. This literature review-based bachelor's thesis examines how AI could be utilized in the
process of learning programming and what kinds of effects it has on learning programming. This study focuses on both the
possibilities offered by AI and the threats it poses. This thesis also presents solutions to mitigate the negative
effects of using AI. The results indicate that when used correctly, AI has the potential to serve as a tool for enhancing
the efficiency of learning programming, but the risks associated with its use should not be underestimated.
|