Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on alle kouluikäisen lapsen luontosuhteen muodostumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tutkittiin, millaisia käsityksiä kasvatushenkilöstöllä on omasta roolistaan lapsen luontosuhteen kehittymisen tukijana.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin harkinnanvaraisella
otannalla yhden kunnan alueelta, sillä haluttiin selvittää, millainen juuri tämän
kunnan varhaiskasvatushenkilöstön toimintakulttuuri on luontokasvatuksen
osalta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisessä muodossa olevan laadullisen kyselylomakkeen avulla valitun kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstöltä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsen luontosuhteen muodostumiseen vaikuttivat varhaiskasvatushenkilöstön käsitysten mukaan lapsen omat
sekä yhdessä eletyt kokemukset luonnossa, aikuisen malli ja oppimisympäristöjen laatu. Tutkimuksen tuloksista voitiin myös päätellä, että varhaiskasvatushenkilöstö koki oman roolinsa lapsen luontosuhteen kehityksen tukemisessa tärkeänä. Lisäksi tulokset heijastavat varhaiskasvatushenkilöstön tuntevan vastuuntuntoa lapsen luontosuhteen tukemisessa.
|