Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä roolistaan lasten luontosuhteen kehittymisen tukijana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on alle kouluikäisen lapsen luontosuhteen muodostumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tutkittiin, millaisia käsityksiä kasvatushenkilöstöllä on omasta roolistaan lapsen luontosuhteen kehittym...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Badorek, Tiina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99230
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on alle kouluikäisen lapsen luontosuhteen muodostumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tutkittiin, millaisia käsityksiä kasvatushenkilöstöllä on omasta roolistaan lapsen luontosuhteen kehittymisen tukijana. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla yhden kunnan alueelta, sillä haluttiin selvittää, millainen juuri tämän kunnan varhaiskasvatushenkilöstön toimintakulttuuri on luontokasvatuksen osalta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisessä muodossa olevan laadullisen kyselylomakkeen avulla valitun kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsen luontosuhteen muodostumiseen vaikuttivat varhaiskasvatushenkilöstön käsitysten mukaan lapsen omat sekä yhdessä eletyt kokemukset luonnossa, aikuisen malli ja oppimisympäristöjen laatu. Tutkimuksen tuloksista voitiin myös päätellä, että varhaiskasvatushenkilöstö koki oman roolinsa lapsen luontosuhteen kehityksen tukemisessa tärkeänä. Lisäksi tulokset heijastavat varhaiskasvatushenkilöstön tuntevan vastuuntuntoa lapsen luontosuhteen tukemisessa.