Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät

Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöön vaikuttavia taustatekijöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä tekijää: työyhteisön tuki, kouluttautuminen, opettajan kokemus ja minäpystyvyyden tunne. Tulokset osoittavat, että opettajat tarv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99217
_version_ 1826225799579041792
author Heikkinen, Laura
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöön vaikuttavia taustatekijöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä tekijää: työyhteisön tuki, kouluttautuminen, opettajan kokemus ja minäpystyvyyden tunne. Tulokset osoittavat, että opettajat tarvitsevat työyhteisön tukea ja lisäkoulutusta sekä työn ohessa että opettajankoulutuksessa tieto- ja viestintäteknologian käytön edistämiseksi. Lisäksi opettajan työkokemuksen määrä, oma osaaminen ja minäpystyvyyden tunne vaikuttavat merkittävästi heidän suhtautumiseensa tieto- ja viestintäteknologian käyttöön opetuksessa. This literature review aims to identify the background factors influencing teachers’ use of information and communication technology (ICT). The study identified four main factors affecting ICT use: support from the work community, training, teacher experience, and sense of self-efficacy. The results indicate that teachers need support from their work community and additional training both during their career and in teacher education to enhance ICT use. According to this study, the amount of teaching experience, personal competence, and sense of self-efficacy significantly influence teachers’ attitudes towards using ICT in teaching.
first_indexed 2024-12-31T21:00:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiihonen, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-31T06:47:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-31T06:47:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opettajien tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttavia taustatekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksessa tunnistettiin nelj\u00e4 keskeist\u00e4 tekij\u00e4\u00e4: ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki, kouluttautuminen, opettajan kokemus ja min\u00e4pystyvyyden tunne.\r\n Tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat tarvitsevat ty\u00f6yhteis\u00f6n tukea ja lis\u00e4koulutusta sek\u00e4 ty\u00f6n ohessa ett\u00e4 opettajankoulutuksessa tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4yt\u00f6n edist\u00e4miseksi. Lis\u00e4ksi opettajan ty\u00f6kokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4, oma osaaminen ja min\u00e4pystyvyyden tunne vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti heid\u00e4n suhtautumiseensa tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This literature review aims to identify the background factors influencing teachers\u2019\r\n use of information and communication technology (ICT). The study identified four main factors affecting ICT use: support from the work community, training, teacher experience, and sense of self-efficacy.\r\n The results indicate that teachers need support from their work community and additional training both during their career and in teacher education to enhance ICT use. According to this study, the amount of teaching experience, personal competence, and sense of self-efficacy significantly influence teachers\u2019 attitudes towards using ICT in teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-31T06:47:10Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-31T06:47:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien tieto- ja viestint\u00e4teknologian opettamiseen vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412318022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99217
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3093a3d-7d27-422d-982d-e1650fe60564\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412318022.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Laura Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät tieto- ja viestintäteknologia Koulutusteknologia 601 opetusteknologia opetus opettajankoulutus tieto- ja viestintätekniikka opettajat tietotekniikka luokanopettajat
title Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
title_full Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
title_fullStr Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
title_short Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
title_sort luokanopettajien tieto ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
title_txtP Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
topic tieto- ja viestintäteknologia Koulutusteknologia 601 opetusteknologia opetus opettajankoulutus tieto- ja viestintätekniikka opettajat tietotekniikka luokanopettajat
topic_facet 601 Koulutusteknologia luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opetus opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologia tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99217 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412318022
work_keys_str_mv AT heikkinenlaura luokanopettajientietojaviestintäteknologianopettamiseenvaikuttavattekijät