Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät

Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöön vaikuttavia taustatekijöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä tekijää: työyhteisön tuki, kouluttautuminen, opettajan kokemus ja minäpystyvyyden tunne. Tulokset osoittavat, että opettajat tarv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99217
Description
Summary:Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöön vaikuttavia taustatekijöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä tekijää: työyhteisön tuki, kouluttautuminen, opettajan kokemus ja minäpystyvyyden tunne. Tulokset osoittavat, että opettajat tarvitsevat työyhteisön tukea ja lisäkoulutusta sekä työn ohessa että opettajankoulutuksessa tieto- ja viestintäteknologian käytön edistämiseksi. Lisäksi opettajan työkokemuksen määrä, oma osaaminen ja minäpystyvyyden tunne vaikuttavat merkittävästi heidän suhtautumiseensa tieto- ja viestintäteknologian käyttöön opetuksessa. This literature review aims to identify the background factors influencing teachers’ use of information and communication technology (ICT). The study identified four main factors affecting ICT use: support from the work community, training, teacher experience, and sense of self-efficacy. The results indicate that teachers need support from their work community and additional training both during their career and in teacher education to enhance ICT use. According to this study, the amount of teaching experience, personal competence, and sense of self-efficacy significantly influence teachers’ attitudes towards using ICT in teaching.