eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa case: Peda.net

Käytettävyys on verkkosivujen keskeinen ominaisuus, joka helpottaa käyttäjän työskentelyä ja tekee käyttäjästä tehokkaamman. Käytettävyyden kehittämiseksi tulee tuntea käyttäjä ja käyttäjän tarpeet perusteellisesti, jotta voidaan luoda käyttäjää palvelevia ratkaisuja. Tämän tutkielman tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pähkinärinne, Julia
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99211
_version_ 1826225816364646400
author Pähkinärinne, Julia
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pähkinärinne, Julia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pähkinärinne, Julia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pähkinärinne, Julia
datasource_str_mv jyx
description Käytettävyys on verkkosivujen keskeinen ominaisuus, joka helpottaa käyttäjän työskentelyä ja tekee käyttäjästä tehokkaamman. Käytettävyyden kehittämiseksi tulee tuntea käyttäjä ja käyttäjän tarpeet perusteellisesti, jotta voidaan luoda käyttäjää palvelevia ratkaisuja. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia oppimisympäristö Peda.netin etusivun käytettävyyttä ja hyödyntää hiljattain esitettyä porrastettua DSR-mallia (eDSR) apuna käytettävyyden parantamisen suunnittelussa. Design science research (DSR) pyrkii löytämään vastauksia ongelmiin monivaiheisen prosessin avulla, jonka tavoitteena on sovittaa yhteen teknologia ja ihmisten tarpeet. eDSR-malli jakaa pitkän DSR-prosessin itsenäisiin helpommin käsiteltäviin portaisiin. Mallia hyödynnettiin projektissa, jonka tavoitteena oli Peda.netin etusivun uudistus. Hyödyntämällä eDSR:lle määriteltyjä validaatiotekniikoita, projekti toteutettiin kolme kuukautta kestäneen ajanjakson aikana, johon sisältyi käyttäjätutkimuksen tekeminen Peda.netin käyttäjien käytöksen tutkimiseksi. Projektissa hyödynnettiin eDSRmallin kahta ensimmäistä porrasta ja niiden avulla saatiin tietoa Peda.netin etusivun käytettävyyden tasosta, luotiin eDSR-mallin mukaisesti kuvaus ongelmasta ja määritellyt tavoitteet Peda.netin etusivun käytettävyyden parantamiseksi, sekä kehitettiin ratkaisuehdotus, joka pyrkii vastaamaan sekä Peda.netin että sen käyttäjien tarpeisiin. Usability is a key feature of websites that makes using the website easier and more efficient. To improve usability, it is important to know the user and their needs thoroughly to be able to create solutions that support the user. The aim of this study was to study the usability of the front page of Peda.net and to utilize the newly proposed echeloned DSR (eDSR) model as a tool for planning how to improve usability. Design science research (DSR) aims to find solutions to problems through a multiple-step process with the purpose of fitting together technology and human needs and preferences. The eDSR model separates the long DSR process into independent echelons. This model was applied to a project that focused on redesigning the front page of Peda.net. Using the validation techniques defined for eDSR, the project was carried out over a three-month period that included conducting a user survey to study the behavior of users on the front page of Peda.net. The project utilized the first two echelons of the eDSR model and through them information was gathered about the level of usability of Peda.net's front page, a validated problem statement and validated design objectives were defined in accordance with the eDSR model to improve the usability of the Peda.net homepage, and a solution proposal that seeks to meet the needs of both Peda.net and its users was created.
first_indexed 2024-12-30T21:00:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saastamoinen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siitonen, Valtteri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4hkin\u00e4rinne, Julia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-30T07:28:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-30T07:28:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyys on verkkosivujen keskeinen ominaisuus, joka helpottaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n ty\u00f6skentely\u00e4 ja tekee k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4st\u00e4 tehokkaamman. K\u00e4ytett\u00e4vyyden kehitt\u00e4miseksi tulee tuntea k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tarpeet perusteellisesti, jotta voidaan luoda k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4 palvelevia ratkaisuja. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tutkia oppimisymp\u00e4rist\u00f6 Peda.netin etusivun k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hiljattain esitetty\u00e4 porrastettua DSR-mallia (eDSR) apuna k\u00e4ytett\u00e4vyyden parantamisen suunnittelussa. Design science research (DSR) pyrkii l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksia ongelmiin monivaiheisen prosessin avulla, jonka tavoitteena on sovittaa yhteen teknologia ja ihmisten tarpeet. eDSR-malli jakaa pitk\u00e4n DSR-prosessin itsen\u00e4isiin helpommin k\u00e4sitelt\u00e4viin portaisiin. Mallia hy\u00f6dynnettiin projektissa, jonka tavoitteena oli Peda.netin etusivun uudistus. Hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 eDSR:lle m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4 validaatiotekniikoita, projekti toteutettiin kolme kuukautta kest\u00e4neen ajanjakson aikana, johon sis\u00e4ltyi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tutkimuksen tekeminen Peda.netin k\u00e4ytt\u00e4jien k\u00e4yt\u00f6ksen tutkimiseksi. Projektissa hy\u00f6dynnettiin eDSRmallin kahta ensimm\u00e4ist\u00e4 porrasta ja niiden avulla saatiin tietoa Peda.netin etusivun k\u00e4ytett\u00e4vyyden tasosta, luotiin eDSR-mallin mukaisesti kuvaus ongelmasta ja m\u00e4\u00e4ritellyt tavoitteet Peda.netin etusivun k\u00e4ytett\u00e4vyyden parantamiseksi, sek\u00e4 kehitettiin ratkaisuehdotus, joka pyrkii vastaamaan sek\u00e4 Peda.netin ett\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00e4jien tarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Usability is a key feature of websites that makes using the website easier and more efficient. To improve usability, it is important to know the user and their needs thoroughly to be able to create solutions that support the user. The aim of this study was to study the usability of the front page of Peda.net and to utilize the newly proposed echeloned DSR (eDSR) model as a tool for planning how to improve usability. Design science research (DSR) aims to find solutions to problems through a multiple-step process with the purpose of fitting together technology and human needs and preferences. The eDSR model separates the long DSR process into independent echelons. This model was applied to a project that focused on redesigning the front page of Peda.net. Using the validation techniques defined for eDSR, the project was carried out over a three-month period that included conducting a user survey to study the behavior of users on the front page of Peda.net. The project utilized the first two echelons of the eDSR model and through them information was gathered about the level of usability of Peda.net's front page, a validated problem statement and validated design objectives were defined in accordance with the eDSR model to improve the usability of the Peda.net homepage, and a solution proposal that seeks to meet the needs of both Peda.net and its users was created.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-30T07:28:53Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-30T07:28:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "design science research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Peda.net", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "eDSR-malli oppimisymp\u00e4rist\u00f6n etusivun uudistuksessa : case: Peda.net", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412308016", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99211
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eacecda6-b29a-488a-9285-c26b362bfb4d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412308016.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pähkinärinne, Julia eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net design science research suunnittelututkimus Peda.net Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys WWW-sivut
title eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net
title_full eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net
title_fullStr eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net
title_full_unstemmed eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net
title_short eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa
title_sort edsr malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa case peda net
title_sub case: Peda.net
title_txtP eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net
topic design science research suunnittelututkimus Peda.net Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys WWW-sivut
topic_facet 601 Information Systems Science Peda.net Tietojärjestelmätiede WWW-sivut design science research käytettävyys suunnittelututkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99211 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412308016
work_keys_str_mv AT pähkinärinnejulia edsrmallioppimisympäristönetusivunuudistuksessacasepedanet