Summary: | Museoiden kokoelmissa on paljon esineitä, joiden kontekstitiedot ovat vähäisiä tai jotka rajautuvat museon tallennusvastuun ulkopuolelle. Näin ollen esineiden merkitys museokontekstissa on puutteellinen, mikä vuorostaan vaikeuttaa niiden käyttöä. Käyttöastetta on mahdollista parantaa esimerkiksi esineiden merkityksellistämisen kautta. Tutkielman esimerkkitapauksena on KAMU Espoon kaupunginmuseolle vuonna 2010 lahjoitettu esinekokonaisuus. Kyseessä on aikanaan keräilyharrastuksen myötä muodostunut kokoelma, joka koostuu yli tuhannesta sähkötoimisesta esineestä. Lahjoitushetkestä alkaen esineet olivat olleet käsittelemättöminä museon säilytystiloissa vuoteen 2021 asti, jolloin kokonaisuus inventoitiin. Vuonna 2022 osa esineistä oli mukana osallistavassa pop up -näyttelyssä.
Maisterintutkielmassani tarkastelen esinekokoelmaan liittyviä erilaisia merkityksiä keräilijän, museon sekä näyttelykävijöiden näkökulmista käsin. Samalla kiinnostukseni kohdistuu etenkin museoiden kokoelmissa oleviin matalan käyttöasteen esineisiin ja esinekokonaisuuksiin. Selvitän miten osallistava pop up -näyttely mahdollistaa vaihtoehtoisen tavan tämänkaltaisten esineiden hyödyntämiseen. Merkitysten ohella tarkastelen myös, miten osallistava pop up -tapahtuma koetaan kävijöiden näkökulmasta. Esinekokonaisuuteen liittyviä merkityksiä peilaan keräilijän kokoelmastaan kirjoittamaan omakustannekirjaan, museon kokoelmapolitiikkaan sekä näyttelytoteutuksen kautta saatuihin kyselyvastauksiin. Kokoelman esineet itsessään ovat myös olennainen osa tutkimusaineistoani. Erilaisten merkitysten paikantamiseen hyödynnän suomalaista merkitysanalyysimenetelmää ja koostan näyttelyssä esillä olleen osakokonaisuuden merkityslausunnon.
Tutkielma osoittaa miten osallistavan pop up -näyttelyn myötä on mahdollista kehittää matalan käyttöasteen esineiden käyttöpotentiaalia sekä rikastuttaa niiden merkitystä. Esillä on yhden esinekokonaisuuden matka keräilykohteesta aina pop up -tapahtumaan asti. Kokoelman ja sen esineiden merkitys on jokaiselle erilainen, minkä ohella esineen tuttuus tai tuntemattomuus vaikuttaa merkitysten muodostumiseen. Tutkielmassa korostuu, miten fyysiset esineet ovat merkityksellisiä itsessään. Esine tulee näkyväksi käytön sekä muistamisen kautta.
|