Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä

Puettavan hyvinvointiteknologian suurin hyöty saavutetaan, kun se tulee osaksi käyttäjän elämää. Tämä mahdollistaa omasta hyvinvoinnista oppimi-sen ja käyttäytymismuutokset oman terveyden edistämiseksi. Usein käyttä-jien motivaatio käyttää puettavaa hyvinvointiteknologiaa loppuu kuitenkin jo käytön...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Minkkinen, Emmi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99192
_version_ 1826225731476127744
author Minkkinen, Emmi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Minkkinen, Emmi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Minkkinen, Emmi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Minkkinen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Puettavan hyvinvointiteknologian suurin hyöty saavutetaan, kun se tulee osaksi käyttäjän elämää. Tämä mahdollistaa omasta hyvinvoinnista oppimi-sen ja käyttäytymismuutokset oman terveyden edistämiseksi. Usein käyttä-jien motivaatio käyttää puettavaa hyvinvointiteknologiaa loppuu kuitenkin jo käytön alkuvaiheessa. Käyttäjäkokemuksen onnistuessa tyydyttämään käyttäjää, lisää se todennäköisyyttä, että teknologian käyttöä halutaan jatkaa. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää miten käyttäjäkokemus muodostui Firstbeat Life -tuotteen yhteydessä ja millaiset tekijät käyttäjäkokemukseen vaikuttivat. Firstbeat Life -tuote koostuu Bodyguard 3 -mittalaitteesta ja siihen linkitetystä Firstbeat Life -mobiilisovelluksesta. Kolmen kuukauden käytön katsottiin edustavan pitkäaikaista käyttöä tämän teknologian kohdalla. Käyt-täjäkokemusta tarkasteltiin hedonisten (mielihyvää tuottavien) ja pragmaat-tisten (käyttöä helpottavien) tekijöiden avulla. Laatutekijöiden onnistumista mitattiin AttrakDiff-mittarilla. Kokonaiskokemusta mitattiin retrospektiivi-sesti kolmen kuukauden käytön jälkeen UX Curve -metodin digitaalisella versiolla iScale. Tämä antoi vastauksen siihen, millaiset tekijät käyttäjäkoke-muksen muodostumiseen ovat vaikuttaneet. Tutkielma toteutettiin kyselytut-kimuksena, jossa osallistujille toimitettiin kysely yhden, kahden ja kolmen kuukauden käytön jälkeen. Kyselyiden vastaukset tuottivat sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Tutkielmassa on analysoitu vain neljän osallistujan vastauksia. Lisäksi kaikki osallistujat eivät vastanneet kaikkiin kyselyihin tai niissä esitettyihin kysymyksiin. Tämä on vaikuttanut merkittävästi tulosten analysointiin ja tulosten luotettavuuteen. Kaikki hedoniset ja pragmaattiset laatutekijät, joita tuloksissa pystyttiin tarkastelemaan, onnistuivat tyydyttä-mään käyttäjiä. Pragmaattisten laatutekijöiden kohdalla oli kuitenkin havait-tavissa laskua käytön edetessä, vaikka niiden tulisi nousta käytön oppimisen myötä. Osallistujat kokivat myös pragmaattisten tekijöiden heikentäneen heidän kokonaiskokemustaan teknologiasta. Hedonisissa laatutekijöissä ei tapahtunut juurikaan muutosta käytön edetessä. Sekä hedoniset että prag-maattiset tekijät nostivat osallistujien kokonaiskokemusta teknologiasta. Suunnittelutyössä tulisi kiinnittää huomiota puettavan hyvinvointiteknologi-an pragmaattisten laatutekijöiden onnistumiseen ja varmistaa suuremmalla otannalla, että tutkielmassa tehdyt havainnot ovat valideja. Asiasanat: puettava hyvinvointiteknologia, käyttäjäkokemus, hedoninen käyttäjäkokemus, pragmaattinen käyttäjäkokemus, pitkäaikainen käyttäjäkokemus, retrospektiivinen käyttäjäkokemus The greatest benefit of wearable wellness technology is achieved when it becomes part of the user's daily life, as it enables users to learn about their own well-being and make behavioral changes to promote their health. However, user’s motivation to continue using wearable wellness technology often declines early in the usage period. A satisfying user experience increases the likelihood that users will want to continue using the technology. This study aimed to understand how user experience developed with the Firstbeat Life product and what factors influenced it. Firstbeat Life includes the Bodyguard 3 measurement device and a linked Firstbeat Life mobile application. A three-month usage period was considered representative of long-term use in this context. User experience was examined through hedonic (pleasure-inducing) and pragmatic (usability-enhancing) factors. The success of these quality factors was measured using the AttrakDiff scale, while the overall experience was assessed retrospectively after three months using the digital version of the UX Curve method, iScale. This provided insights into factors affecting the formation of user experience. The study was conducted as a survey, with questionnaires distributed after one, two, and three months of use, yielding both quantitative and qualitative data. Only four participants’ responses were fully analyzed, and not all participants answered all questions or all surveys, which significantly impacted the analysis and reliability of results. All hedonic and pragmatic quality attributes that could be examined were found to satisfy users. However, a decline in pragmatic qualities was observed over time, even though these should improve as users become more familiar with the product. Participants also reported that pragmatic elements detracted from their overall experience with the technology, while hedonic attributes remained largely stable. Both hedonic and pragmatic elements contributed positively to participants' overall experience with the technology. Design efforts should focus on ensuring the success of the wearable wellness technology product's pragmatic quality attributes, and a larger sample size is needed to validate these observations. Keywords: wearable wellness technology, user experience, hedonic user experience, pragmatic user experience, long-term user experience, retrospective user experience
first_indexed 2024-12-20T21:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-20T11:05:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-20T11:05:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Puettavan hyvinvointiteknologian suurin hy\u00f6ty saavutetaan, kun se tulee osaksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa omasta hyvinvoinnista oppimi-sen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymismuutokset oman terveyden edist\u00e4miseksi. Usein k\u00e4ytt\u00e4-jien motivaatio k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 puettavaa hyvinvointiteknologiaa loppuu kuitenkin jo k\u00e4yt\u00f6n alkuvaiheessa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen onnistuessa tyydytt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4, lis\u00e4\u00e4 se todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4, ett\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 halutaan jatkaa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus muodostui Firstbeat Life -tuotteen yhteydess\u00e4 ja millaiset tekij\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen vaikuttivat. Firstbeat Life -tuote koostuu Bodyguard 3 -mittalaitteesta ja siihen linkitetyst\u00e4 Firstbeat Life -mobiilisovelluksesta. Kolmen kuukauden k\u00e4yt\u00f6n katsottiin edustavan pitk\u00e4aikaista k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 t\u00e4m\u00e4n teknologian kohdalla. K\u00e4yt-t\u00e4j\u00e4kokemusta tarkasteltiin hedonisten (mielihyv\u00e4\u00e4 tuottavien) ja pragmaat-tisten (k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 helpottavien) tekij\u00f6iden avulla. Laatutekij\u00f6iden onnistumista mitattiin AttrakDiff-mittarilla. Kokonaiskokemusta mitattiin retrospektiivi-sesti kolmen kuukauden k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen UX Curve -metodin digitaalisella versiolla iScale. T\u00e4m\u00e4 antoi vastauksen siihen, millaiset tekij\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4koke-muksen muodostumiseen ovat vaikuttaneet. Tutkielma toteutettiin kyselytut-kimuksena, jossa osallistujille toimitettiin kysely yhden, kahden ja kolmen kuukauden k\u00e4yt\u00f6n j\u00e4lkeen. Kyselyiden vastaukset tuottivat sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ett\u00e4 laadullista aineistoa. Tutkielmassa on analysoitu vain nelj\u00e4n osallistujan vastauksia. Lis\u00e4ksi kaikki osallistujat eiv\u00e4t vastanneet kaikkiin kyselyihin tai niiss\u00e4 esitettyihin kysymyksiin. T\u00e4m\u00e4 on vaikuttanut merkitt\u00e4v\u00e4sti tulosten analysointiin ja tulosten luotettavuuteen. Kaikki hedoniset ja pragmaattiset laatutekij\u00e4t, joita tuloksissa pystyttiin tarkastelemaan, onnistuivat tyydytt\u00e4-m\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Pragmaattisten laatutekij\u00f6iden kohdalla oli kuitenkin havait-tavissa laskua k\u00e4yt\u00f6n edetess\u00e4, vaikka niiden tulisi nousta k\u00e4yt\u00f6n oppimisen my\u00f6t\u00e4. Osallistujat kokivat my\u00f6s pragmaattisten tekij\u00f6iden heikent\u00e4neen heid\u00e4n kokonaiskokemustaan teknologiasta. Hedonisissa laatutekij\u00f6iss\u00e4 ei tapahtunut juurikaan muutosta k\u00e4yt\u00f6n edetess\u00e4. Sek\u00e4 hedoniset ett\u00e4 prag-maattiset tekij\u00e4t nostivat osallistujien kokonaiskokemusta teknologiasta. Suunnitteluty\u00f6ss\u00e4 tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota puettavan hyvinvointiteknologi-an pragmaattisten laatutekij\u00f6iden onnistumiseen ja varmistaa suuremmalla otannalla, ett\u00e4 tutkielmassa tehdyt havainnot ovat valideja.\n\nAsiasanat: puettava hyvinvointiteknologia, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, hedoninen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, pragmaattinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, pitk\u00e4aikainen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, retrospektiivinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The greatest benefit of wearable wellness technology is achieved when it becomes part of the user's daily life, as it enables users to learn about their own well-being and make behavioral changes to promote their health. However, user\u2019s motivation to continue using wearable wellness technology often declines early in the usage period. A satisfying user experience increases the likelihood that users will want to continue using the technology. This study aimed to understand how user experience developed with the Firstbeat Life product and what factors influenced it. Firstbeat Life includes the Bodyguard 3 measurement device and a linked Firstbeat Life mobile application. A three-month usage period was considered representative of long-term use in this context. User experience was examined through hedonic (pleasure-inducing) and pragmatic (usability-enhancing) factors. The success of these quality factors was measured using the AttrakDiff scale, while the overall experience was assessed retrospectively after three months using the digital version of the UX Curve method, iScale. This provided insights into factors affecting the formation of user experience. The study was conducted as a survey, with questionnaires distributed after one, two, and three months of use, yielding both quantitative and qualitative data. Only four participants\u2019 responses were fully analyzed, and not all participants answered all questions or all surveys, which significantly impacted the analysis and reliability of results. All hedonic and pragmatic quality attributes that could be examined were found to satisfy users. However, a decline in pragmatic qualities was observed over time, even though these should improve as users become more familiar with the product. Participants also reported that pragmatic elements detracted from their overall experience with the technology, while hedonic attributes remained largely stable. Both hedonic and pragmatic elements contributed positively to participants' overall experience with the technology. Design efforts should focus on ensuring the success of the wearable wellness technology product's pragmatic quality attributes, and a larger sample size is needed to validate these observations.\n\nKeywords: wearable wellness technology, user experience, hedonic user experience, pragmatic user experience, long-term user experience, retrospective user experience", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-12-20T11:05:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-20T11:05:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitk\u00e4aikaisk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412207996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99192
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd81a384-5fd6-46a6-b80c-1f6eccb7ae86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412207996.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Emmi Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä Master’s Degree Programme in Cognitive Science Kognitiotieteen maisteriohjelma
title Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
title_full Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
title_fullStr Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
title_short Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
title_sort käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
title_txtP Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
topic Master’s Degree Programme in Cognitive Science Kognitiotieteen maisteriohjelma
topic_facet Kognitiotieteen maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Cognitive Science
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99192 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412207996
work_keys_str_mv AT minkkinenemmi käyttäjäkokemuksenmuuttuminenpuettavanhyvinvointiteknologianpitkäaikaiskäytössä