Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa

Tässä tutkimuksessa käsiteltiin tieteellisten tekstien, kuten työselostusten kirjoittamisen vaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten tekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen tavoitteista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantakangas, Hilma
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99151
_version_ 1826225725005365248
author Rantakangas, Hilma
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantakangas, Hilma Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantakangas, Hilma Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantakangas, Hilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa käsiteltiin tieteellisten tekstien, kuten työselostusten kirjoittamisen vaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten tekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen tavoitteista ja tarkoituksesta sekä tieteellisten tekstien kirjoitustyylistä. Tärkeitä aiheita olivat myös kirjoitusprosessin ohjaaminen, arviointi, yleisimmät haasteet sekä oppimistulokset. Kirjallisuuden mukaan ohjaaminen, arviointi ja palaute ovat keskeisiä tekijöitä kirjoitusprosessissa. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta erittäin tärkeää on selkeiden arviointikriteerien asettaminen sekä oppimista ohjaavan arvioinnin ja palautteen antaminen. Kirjallisuudesta haettiin lisäksi tietoa kirjoittamisen suurimmista haasteita, jolloin esiin nousivat kemian kielelliset erot verrattuna arkikieleen. Haasteet tieteellisen kielen ymmärtämisessä tuovat vaikeuksia myös tieteellisten selitysten rakentamiseen ja sanoittamiseen. Tutkimuksen kokeellinen osa koostui kyselytutkimuksesta, havainnointitutkimuksesta sekä tulosten sisällönanalyysistä. Kyselytutkimukseen osallistui 38 lukiolaista, joista muodostui koe- ja kontrolliryhmä. Molemmat ryhmät suorittivat tutkimukseen liittyvä kokeellisen työn, jonka jälkeen koeryhmä kirjoitti työhön liittyvän työselostuksen. Opiskelijoiden asenteita ja oppimista kartoitettiin kyselytutkimuksien avulla ennen kokeellista työskentelyä ja sen jälkeen. Tutkija havainnoi oppitunteja ja opiskelijoiden osallistumista ulkopuolisen tarkkailijana. Kyselytutkimusten vastauksia arvioitiin sisällönanalyysin avulla. Kokeellisen tutkimuksen mukaan työselostusten kirjoittaminen vaikuttanut merkittävästi opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Kokeellisesta tutkimuksesta nousi esille kirjallisen osuuden kanssa yhteneväisiä kirjoittamisen haasteita. Omaa pohdintaa vaativia osioita, kuten johtopäätösten kirjoittamista pidetään yleisesti haastavimpina, mutta myös opettavaisimpina osioina työselostusten kirjoittamisessa.
first_indexed 2024-12-20T21:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantakangas, Hilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-20T06:57:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-20T06:57:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99151", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4siteltiin tieteellisten tekstien, kuten ty\u00f6selostusten kirjoittamisen\nvaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten\ntekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen\ntavoitteista ja tarkoituksesta sek\u00e4 tieteellisten tekstien kirjoitustyylist\u00e4. T\u00e4rkeit\u00e4 aiheita olivat\nmy\u00f6s kirjoitusprosessin ohjaaminen, arviointi, yleisimm\u00e4t haasteet sek\u00e4 oppimistulokset.\n\nKirjallisuuden mukaan ohjaaminen, arviointi ja palaute ovat keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4\nkirjoitusprosessissa. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on selkeiden\narviointikriteerien asettaminen sek\u00e4 oppimista ohjaavan arvioinnin ja palautteen antaminen.\nKirjallisuudesta haettiin lis\u00e4ksi tietoa kirjoittamisen suurimmista haasteita, jolloin esiin\nnousivat kemian kielelliset erot verrattuna arkikieleen. Haasteet tieteellisen kielen\nymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 tuovat vaikeuksia my\u00f6s tieteellisten selitysten rakentamiseen ja\nsanoittamiseen.\n\nTutkimuksen kokeellinen osa koostui kyselytutkimuksesta, havainnointitutkimuksesta sek\u00e4\ntulosten sis\u00e4ll\u00f6nanalyysist\u00e4. Kyselytutkimukseen osallistui 38 lukiolaista, joista muodostui\nkoe- ja kontrolliryhm\u00e4. Molemmat ryhm\u00e4t suorittivat tutkimukseen liittyv\u00e4 kokeellisen ty\u00f6n,\njonka j\u00e4lkeen koeryhm\u00e4 kirjoitti ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4n ty\u00f6selostuksen. Opiskelijoiden asenteita ja\noppimista kartoitettiin kyselytutkimuksien avulla ennen kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4 ja sen j\u00e4lkeen.\nTutkija havainnoi oppitunteja ja opiskelijoiden osallistumista ulkopuolisen tarkkailijana.\nKyselytutkimusten vastauksia arvioitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nKokeellisen tutkimuksen mukaan ty\u00f6selostusten kirjoittaminen vaikuttanut merkitt\u00e4v\u00e4sti\nopiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Kokeellisesta tutkimuksesta nousi esille kirjallisen\nosuuden kanssa yhtenev\u00e4isi\u00e4 kirjoittamisen haasteita. Omaa pohdintaa vaativia osioita, kuten\njohtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten kirjoittamista pidet\u00e4\u00e4n yleisesti haastavimpina, mutta my\u00f6s opettavaisimpina\nosioina ty\u00f6selostusten kirjoittamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-20T06:57:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-20T06:57:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6selostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412207955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieteellinen kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99151
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/09ec0302-223b-41d2-914c-e70dbd4f6218\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412207955.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantakangas, Hilma Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia lukio kirjoittaminen tieteellinen kirjoittaminen
title Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
title_full Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
title_fullStr Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
title_full_unstemmed Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
title_short Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
title_sort työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
title_txtP Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia lukio kirjoittaminen tieteellinen kirjoittaminen
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia kirjoittaminen lukio tieteellinen kirjoittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99151 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412207955
work_keys_str_mv AT rantakangashilma työselostustenkirjoittaminenosanakemianopintojalukiossa