Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa

Tässä tutkimuksessa käsiteltiin tieteellisten tekstien, kuten työselostusten kirjoittamisen vaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten tekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen tavoitteista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantakangas, Hilma
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99151
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa käsiteltiin tieteellisten tekstien, kuten työselostusten kirjoittamisen vaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten tekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen tavoitteista ja tarkoituksesta sekä tieteellisten tekstien kirjoitustyylistä. Tärkeitä aiheita olivat myös kirjoitusprosessin ohjaaminen, arviointi, yleisimmät haasteet sekä oppimistulokset. Kirjallisuuden mukaan ohjaaminen, arviointi ja palaute ovat keskeisiä tekijöitä kirjoitusprosessissa. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta erittäin tärkeää on selkeiden arviointikriteerien asettaminen sekä oppimista ohjaavan arvioinnin ja palautteen antaminen. Kirjallisuudesta haettiin lisäksi tietoa kirjoittamisen suurimmista haasteita, jolloin esiin nousivat kemian kielelliset erot verrattuna arkikieleen. Haasteet tieteellisen kielen ymmärtämisessä tuovat vaikeuksia myös tieteellisten selitysten rakentamiseen ja sanoittamiseen. Tutkimuksen kokeellinen osa koostui kyselytutkimuksesta, havainnointitutkimuksesta sekä tulosten sisällönanalyysistä. Kyselytutkimukseen osallistui 38 lukiolaista, joista muodostui koe- ja kontrolliryhmä. Molemmat ryhmät suorittivat tutkimukseen liittyvä kokeellisen työn, jonka jälkeen koeryhmä kirjoitti työhön liittyvän työselostuksen. Opiskelijoiden asenteita ja oppimista kartoitettiin kyselytutkimuksien avulla ennen kokeellista työskentelyä ja sen jälkeen. Tutkija havainnoi oppitunteja ja opiskelijoiden osallistumista ulkopuolisen tarkkailijana. Kyselytutkimusten vastauksia arvioitiin sisällönanalyysin avulla. Kokeellisen tutkimuksen mukaan työselostusten kirjoittaminen vaikuttanut merkittävästi opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Kokeellisesta tutkimuksesta nousi esille kirjallisen osuuden kanssa yhteneväisiä kirjoittamisen haasteita. Omaa pohdintaa vaativia osioita, kuten johtopäätösten kirjoittamista pidetään yleisesti haastavimpina, mutta myös opettavaisimpina osioina työselostusten kirjoittamisessa.