Yritysarkkitehtuurin hyödyt ja hyötyjen realisoituminen verkkoyhtiössä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia hyötyjä yritysarkkitehtuurista on verkkoyhtiöissä, miten hyödyt realisoituvat ja miten yritysarkkitehtuurin hyötyjä voidaan mitata. Minkälaisia hyötyjä yritysarkkitehtuurista on eri sidosryhmille ja miten sidosryhmät ovat sitoutuneet yritysarkkitehtuurit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turtola, Tyyne
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99108
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia hyötyjä yritysarkkitehtuurista on verkkoyhtiöissä, miten hyödyt realisoituvat ja miten yritysarkkitehtuurin hyötyjä voidaan mitata. Minkälaisia hyötyjä yritysarkkitehtuurista on eri sidosryhmille ja miten sidosryhmät ovat sitoutuneet yritysarkkitehtuurityöhön. Tutkimuksen tarkoituksena on tarjota kohdeorganisaatiolle kehitysideoita yritysarkkitehtuurin hyötyjen realisoimiseen ja yritysarkkitehtuurin kehittämiseen. Tutkimuksen teoriatausta toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa vertailtiin erilaisia hyötyjen realisoitumista selittäviä malleja ja valittiin niistä tutkimukseen parhaiten sopiva. Mallia laajennettiin kahdella tutkimuksella, toinen sidosryhmien sitoutumisesta ja toinen arkkitehtuurituotosten roolista hyötyjen realisoitumisessa. Mallin laajennukset syventävä hyötyjen realisoitumista selittävää mallia, vastaamaan paremmin tutkimusongelmaan. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin haastattelututkimuksina pohjoismaisissa verkkoyhtiöissä, suomalaisessa sähköyhtiössä ja kohdeorganisaatiossa. Haastateltavat olivat yritysarkkitehteja tai tiivisti yritysarkkitehtuurin kanssa työskenteleviä sidosryhmiä, haastatteluja oli yhteensä 12 kappaletta. Haastatteluaineistoa analysoitiin teoreettisen mallin pohjalta ja samalla testattiin mallin toimivuus käytännössä. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yritysarkkitehtuurista on hyötyä sekä operatiivisella, että strategisella tasolla ja hyödyt ovat organisaationlaajuisia. Yritysarkkitehtuurin hyödyt realisoituvat yritysarkkitehtuurin päivittäisestä tekemisestä eli menetelmistä, työkaluista, mallintamisesta ja sidosryhmien osallistumisesta, sekä yritysarkkitehtuurituotosten hyödyntämisestä. Yritysarkkitehtuurin hyödyt vaihtelevat sidosryhmittäin ja sidosryhmien sitoutuminen arkkitehtuurityöhön on erittäin tärkeää hyötyjen realisoitumisen kannalta.