Könsstereotypier i skolgymnastiken

Syftet med denna kandidatavhandling är att granska hur könsstereotypier syns i gymnastikundervisningen i skolan. Gymnastiken är ett ämne som länge undervisats i skilda grupper för flickor och pojkar, vilket på senare tid ifrågasatts. Nuförtiden ökar hela tiden antalet samkönade grupper i gymnastikun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Westerlund, Anna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99076
_version_ 1826225818672562176
author Westerlund, Anna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Westerlund, Anna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Westerlund, Anna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Westerlund, Anna
datasource_str_mv jyx
description Syftet med denna kandidatavhandling är att granska hur könsstereotypier syns i gymnastikundervisningen i skolan. Gymnastiken är ett ämne som länge undervisats i skilda grupper för flickor och pojkar, vilket på senare tid ifrågasatts. Nuförtiden ökar hela tiden antalet samkönade grupper i gymnastikundervisningen i Finland. Detta eftersom man börjat fundera på om den tidigare modellen med könssegregerade grupper egentligen mest bygger på könsstereotypiska antaganden om flickor och pojkar när det gäller idrott. Könsstereotyper är då vi kategoriserar och definierar vissa uttryck, gester, fraser, talesätt, kroppsspråk, intressen eller behov som passande för endast män eller endast kvinnor. Det är naturligt att människans hjärna kategoriserar olika fenomen på detta vis. Dock kan könsstereotypier bli skadliga ifall vi inte kan förstå eller lära känna vår medmänniska som den hen är och på ett negativt sätt börjar begränsa en människas potential på grund av sitt kön. I denna kandidatavhandling granskas ifall olika former av könstereotypier också kan finnas i gymnastikundervisningen och på vilka sätt de i så fall tar sig uttryck. Detta görs i form av en litteraturstudie där tidigare forskningsresultat kring detta tema jämförs och kategoriseras. Resultaten från tidigare forskning angående könsstereotypier och sport visar att könsstereotyper i skolgymnastiken existerar och de kan delas in i olika kategorier. Könsstereotypier i skolgymnastiken syns bl.a. i gruppindelningen, i valet av undervisningsinnehåll, i lärarnas verksamhet, i kommunikationen och språkbruket samt i bedömningen. Dessutom upplever könsminoriteter att de ser ett tydligt könsuppdelat sätt att se på gymnastikundervisningen i skolan och att det påverkar dem negativt. Denna kandidatavhandling har alltså visat att könsstereotypier på olika sätt finns närvarande i gymnastikundervisningen och att de påverkar på hur vi delar in eleverna i grupper, hur vi väljer innehåll, hur lärarna styr sin verksamhet, hur vi kommunicerar med varandra och hur bedömningen sker. Resultaten visar också att det kan vara problematiskt att gymnastikundervisningen är så starkt sammankopplad med kön och könstillhörighet, särskilt för dem som upplever att de inte passar in i rådande könsroller och -normer, som t.ex. könsminoriteter. Vidare forskning krävs för att få reda på hur dessa könsstereotypier verkligen påverkar undervisningen och i sin tur eleverna. Det behöver också undersökas vilka konkreta steg man kan ta för att förbättra jämställdheten i skolorna i denna kontext.
first_indexed 2024-12-19T21:01:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Westerlund, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-19T06:48:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-19T06:48:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Syftet med denna kandidatavhandling \u00e4r att granska hur k\u00f6nsstereotypier syns i gymnastikundervisningen i skolan. Gymnastiken \u00e4r ett \u00e4mne som l\u00e4nge undervisats i skilda grupper f\u00f6r flickor och pojkar, vilket p\u00e5 senare tid ifr\u00e5gasatts. Nuf\u00f6rtiden \u00f6kar hela tiden antalet samk\u00f6nade grupper i gymnastikundervisningen i Finland. Detta eftersom man b\u00f6rjat fundera p\u00e5 om den tidigare modellen med k\u00f6nssegregerade grupper egentligen mest bygger p\u00e5 k\u00f6nsstereotypiska antaganden om flickor och pojkar n\u00e4r det g\u00e4ller idrott. \n\nK\u00f6nsstereotyper \u00e4r d\u00e5 vi kategoriserar och definierar vissa uttryck, gester, fraser, tales\u00e4tt, kroppsspr\u00e5k, intressen eller behov som passande f\u00f6r endast m\u00e4n eller endast kvinnor. Det \u00e4r naturligt att m\u00e4nniskans hj\u00e4rna kategoriserar olika fenomen p\u00e5 detta vis. Dock kan k\u00f6nsstereotypier bli skadliga ifall vi inte kan f\u00f6rst\u00e5 eller l\u00e4ra k\u00e4nna v\u00e5r medm\u00e4nniska som den hen \u00e4r och p\u00e5 ett negativt s\u00e4tt b\u00f6rjar begr\u00e4nsa en m\u00e4nniskas potential p\u00e5 grund av sitt k\u00f6n. I denna kandidatavhandling granskas ifall olika former av k\u00f6nstereotypier ocks\u00e5 kan finnas i gymnastikundervisningen och p\u00e5 vilka s\u00e4tt de i s\u00e5 fall tar sig uttryck.\n\nDetta g\u00f6rs i form av en litteraturstudie d\u00e4r tidigare forskningsresultat kring detta tema j\u00e4mf\u00f6rs och kategoriseras. Resultaten fr\u00e5n tidigare forskning ang\u00e5ende k\u00f6nsstereotypier och sport visar att k\u00f6nsstereotyper i skolgymnastiken existerar och de kan delas in i olika kategorier. K\u00f6nsstereotypier i skolgymnastiken syns bl.a. i gruppindelningen, i valet av undervisningsinneh\u00e5ll, i l\u00e4rarnas verksamhet, i kommunikationen och spr\u00e5kbruket samt i bed\u00f6mningen. Dessutom upplever k\u00f6nsminoriteter att de ser ett tydligt k\u00f6nsuppdelat s\u00e4tt att se p\u00e5 gymnastikundervisningen i skolan och att det p\u00e5verkar dem negativt.\n \nDenna kandidatavhandling har allts\u00e5 visat att k\u00f6nsstereotypier p\u00e5 olika s\u00e4tt finns n\u00e4rvarande i gymnastikundervisningen och att de p\u00e5verkar p\u00e5 hur vi delar in eleverna i grupper, hur vi v\u00e4ljer inneh\u00e5ll, hur l\u00e4rarna styr sin verksamhet, hur vi kommunicerar med varandra och hur bed\u00f6mningen sker. Resultaten visar ocks\u00e5 att det kan vara problematiskt att gymnastikundervisningen \u00e4r s\u00e5 starkt sammankopplad med k\u00f6n och k\u00f6nstillh\u00f6righet, s\u00e4rskilt f\u00f6r dem som upplever att de inte passar in i r\u00e5dande k\u00f6nsroller och -normer, som t.ex. k\u00f6nsminoriteter. Vidare forskning kr\u00e4vs f\u00f6r att f\u00e5 reda p\u00e5 hur dessa k\u00f6nsstereotypier verkligen p\u00e5verkar undervisningen och i sin tur eleverna. Det beh\u00f6ver ocks\u00e5 unders\u00f6kas vilka konkreta steg man kan ta f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra j\u00e4mst\u00e4lldheten i skolorna i denna kontext.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-19T06:48:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-19T06:48:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00f6nsstereotypier", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skolgymnastik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4mst\u00e4lldhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00f6nsstereotypier i skolgymnastiken", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412197887", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimistelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99076
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c7b880d5-d75f-4cfc-8209-b8ba023ae9f3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412197887.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Westerlund, Anna Könsstereotypier i skolgymnastiken könsstereotypier skolgymnastik jämställdhet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta tasa-arvo sukupuolierot sukupuoli voimistelu opetus
title Könsstereotypier i skolgymnastiken
title_full Könsstereotypier i skolgymnastiken
title_fullStr Könsstereotypier i skolgymnastiken Könsstereotypier i skolgymnastiken
title_full_unstemmed Könsstereotypier i skolgymnastiken Könsstereotypier i skolgymnastiken
title_short Könsstereotypier i skolgymnastiken
title_sort könsstereotypier i skolgymnastiken
title_txtP Könsstereotypier i skolgymnastiken
topic könsstereotypier skolgymnastik jämställdhet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta tasa-arvo sukupuolierot sukupuoli voimistelu opetus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education jämställdhet koululiikunta könsstereotypier opetus skolgymnastik sukupuoli sukupuolierot tasa-arvo voimistelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99076 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412197887
work_keys_str_mv AT westerlundanna könsstereotypieriskolgymnastiken