Liikuntaa opettavien opettajien erityispedagogiset kompetenssit

Forss, K. 2024. Liikuntaa opettavien opettajien erityispedagogiset kompetenssit. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 51 s, 2 liitettä. Tutkimustehtäväni oli selvittää, minkälaiseksi liikuntaa opettavat opettajat arvioivat omat erityisped...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Forss, Krista
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99041
Kuvaus
Yhteenveto:Forss, K. 2024. Liikuntaa opettavien opettajien erityispedagogiset kompetenssit. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 51 s, 2 liitettä. Tutkimustehtäväni oli selvittää, minkälaiseksi liikuntaa opettavat opettajat arvioivat omat erityispedagogiset kompetenssinsa. Tarkoituksena oli myös selvittää, eroavatko näkemykset ammatin ja sukupuolen ja niiden yhdistelmän mukaan. Hankin aineiston webropol-kyselylomakkeen avulla, johon vastasivat muodollisesti pätevät, yliopistokoulutetut opettajat, jotka opettivat varhaiskasvatuksessa tai perusopetuksessa liikuntaa. Vastaajia oli yhteensä 125, joista 123 hyväksyi tutkimuksen tietosuojailmoituksen ja vastasi kyselyyn kokonaisuudessaan. Aineiston analysoinnissa keskityin monivalintakysymyksiin, joissa opettajat arvioivat omaa erityispedagogista osaamistaan viisiportaisen Likert-asteikon (1= Täysin eri mieltä, 2 = Eri mieltä, 3= En samaa enkä eri mieltä 4 = Samaa mieltä 5= Täysin samaa mieltä) avulla. Kysymykset kohdentuivat liikuntaosaamiseen, pedagogisiin taitoihin, sosiaalisiin taitoihin ja tietoperustaan. Näistä muodostui erityispedagogisen osaamisen neljä pääkompetenssia. Analysoin monivalintakysymysten tuloksia kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Tulosten mukaan liikuntaa opettavat opettajat kokevat omat erityispedagogiset kompetenssinsa hyväksi: kompetenssien yhteiskeskiarvot vaihtelivat 3,96-4,35 välillä. Parhaaksi opettajat kokivat osaamisensa sosiaalisissa taidoissa, niiden yhteiskeskiarvon ollessa 4,35. Heikoimmaksi opettajat arvioivat omat pedagogiset taitonsa (ka. 3,96) ja tietoperustasa (ka. 4,02). Opettajien erityispedagogisissa kompetensseissa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa sukupuolen mukaan. Opettajien pedagogisissa taidoissa ja tietoperustassa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa myöskään ammatin mukaan. Liikunnan aineenopettajat erosivat tilastollisesti muista opettajista paremmalla itsearvioidulla liikuntaosaamisella ja heikommilla itsearvioiduilla sosiaalisilla taidoilla. Liikunnan aineenopettajatkin kuitenkin arvioivat sosiaaliset taitonsa hyväksi, keskiarvolla 4,22. Opettajaryhmien välillä havaitut erot saattavat johtua erilaisista koulutustaustoista ja toisaalta myös erilaisista työnkuvista. Opettajien arvioita heidän erityispedagogisista kompetensseistaan voidaan hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutusten ja täydennyskoulutusten kehittämistyössä. Asiasanat: liikunnanopettaja, erityispedagogiikka, varhaiskasvatus, perusopetus