“I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää Ukrainasta sodan vuoksi paenneiden nuorten kokemuksia koululiikunnan merkityksestä psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille sekä Suomeen sopeutumiselle. Lisäksi tutkittiin, millaisia eroja tutkittavat ovat kokeneet Suomen ja Ukrainan koulul...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lappi, Jenni, Korpi, Riikka
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99038
_version_ 1826225783768612864
author Lappi, Jenni Korpi, Riikka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lappi, Jenni Korpi, Riikka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lappi, Jenni Korpi, Riikka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lappi, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää Ukrainasta sodan vuoksi paenneiden nuorten kokemuksia koululiikunnan merkityksestä psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille sekä Suomeen sopeutumiselle. Lisäksi tutkittiin, millaisia eroja tutkittavat ovat kokeneet Suomen ja Ukrainan koululiikunnan välillä. Sotaa pakeneminen voi aiheuttaa kuormitusta nuoren mielen hyvinvoinnille, joten on tärkeää löytää keinoja pakolaisnuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Koululiikunta voidaan nähdä yhtenä keinona pakolaisten hyvinvoinnin ja sopeutumisen edistäjänä, sillä liikunta tutkitusti vaikuttaa positiivisesti psyykkiseen hyvinvointiin sekä tarjoaa mahdollisuuksia sosiaalisten suhteiden luomiselle. Tutkimus toteutettiin laadullisilla metodeilla, sillä tarkoituksena oli tutkia nuorten omia kokemuksia. Tutkimusotteessa on piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin englanniksi. Haastatteluihin osallistui kuusi 13–16-vuotiasta ukrainalaisnuorta, jotka kävivät valmistavaa luokkaa ja olivat asuneet Suomessa noin vuoden. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Liikuntatuntien keskeisimpiä merkityksiä hyvinvoinnille olivat mielialan paraneminen, ihanneminän toteuttaminen, hyvinvointitaitojen oppiminen ja muutokset vertaissuhteissa. Pääosin oppilaiden mainitsemat merkitykset hyvinvoinnille olivat positiivisia, mutta liikuntatunnit saattoivat esimerkiksi myös väsyttää ja niillä saattoi tulla konflikteja oppilaiden välillä. Ukrainan ja Suomen koululiikunnassa oli eroa vertais- ja oppilas-opettajasuhteiden tuttavuudessa sekä autonomian kokemuksessa. Ukrainassa koettiin läheisempiä ihmissuhteita ja enemmän autonomiaa. Koululiikunta edisti sopeutumista suomen kielen oppimisen ja suomalaiseen kulttuuriin tutustumisen kautta. Sopeutumista esti se, että vain puolet oppilaista oli päässyt liikkumaan yhdessä suomalaisten oppilaiden kanssa ja yhtä lukuun ottamatta ukrainalaiset oppilaat eivät olleet saaneet koululiikunnasta suomalaisia kavereita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koululiikunta on antanut Ukrainasta paenneille nuorille tilaisuuden kohottaa mielialaa ja kehittää sosiaalisia taitoja. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että koululiikunta voi tukea pakolaisnuorten sopeutumista uuteen kotimaahan, mikä osaltaan myös vaikuttaa nuorten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus antaa arvokasta tietoa liikunnanopettajille ukrainalaisten pakolaisoppilaiden kokemuksista. Maasta paenneita nuoria opettavien opettajien on hyvä panostaa lämpimiin opettaja-oppilassuhteisiin sekä oppilaiden kohtaamiseen kielimuurista huolimatta. The purpose of this master's thesis was to investigate the experiences of youth who have fled from Ukraine because of war regarding the importance of school Physical Education for their mental and social well-being as well as their adaptation to Finland. Additionally, the purpose was to explore the differences the participants perceived between Physical Education in Finland and Ukraine. Fleeing from war can impose stress on the mental well-being of young people, hence it is important to find ways to promote their well-being. Physical Education can be seen as one way of promoting the well-being and adaptation of refugees, as research has shown that exercise has a positive impact on mental well-being and provides opportunities for creating social relationships. The study was conducted using qualitative methods, as the purpose was to explore the participants' own experiences. The research approach has elements of phenomenological-hermeneutic tradition. Data for the study was collected through semi-structured interviews conducted in English. Six Ukrainian teenagers aged 13–16, who attended preparatory classes and had been living in Finland for about a year, participated in the interviews. The interview data was analysed using qualitative content analysis. The key meanings of Physical Education for well-being included improvement in mood, execution of ideal self, learning well-being skills and changes in peer relationships. Mostly, the meanings mentioned by the students regarding well-being were positive, but for example, Physical Education classes could be also tiring and conflicts between students could arise. There were differences between Ukrainian and Finnish Physical Education in terms of familiarity in peer and student-teacher relationships and in the experience of autonomy. In Ukraine, closer relationships and more autonomy were experienced. Physical Education promoted adaptation through learning Finnish language and getting to know Finnish culture. The challenge for the adaptation was the fact that only half of the students had been in Physical Education classes with Finnish students, and apart from one student, Ukrainian students had not made Finnish friends through Physical Education. The results of the study indicate that Physical Education has provided opportunities for young people who have fled Ukraine to improve mood and develop social skills. The study suggests that Physical Education can promote the adaptation of refugee youth to their new homeland, which also affects their mental and social well-being. The study provides valuable information for Physical Education teachers about the experiences of Ukrainian refugee students. Teachers who educate young people who have fled their country should consider warm teacher-student relationships and in meeting the students despite the language barrier.
first_indexed 2024-12-18T21:05:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappi, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpi, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-18T06:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-18T06:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Ukrainasta sodan vuoksi paenneiden nuorten kokemuksia koululiikunnan merkityksest\u00e4 psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille sek\u00e4 Suomeen sopeutumiselle. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia eroja tutkittavat ovat kokeneet Suomen ja Ukrainan koululiikunnan v\u00e4lill\u00e4. Sotaa pakeneminen voi aiheuttaa kuormitusta nuoren mielen hyvinvoinnille, joten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja pakolaisnuorten hyvinvoinnin edist\u00e4miseksi. Koululiikunta voidaan n\u00e4hd\u00e4 yhten\u00e4 keinona pakolaisten hyvinvoinnin ja sopeutumisen edist\u00e4j\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 liikunta tutkitusti vaikuttaa positiivisesti psyykkiseen hyvinvointiin sek\u00e4 tarjoaa mahdollisuuksia sosiaalisten suhteiden luomiselle. \n \nTutkimus toteutettiin laadullisilla metodeilla, sill\u00e4 tarkoituksena oli tutkia nuorten omia kokemuksia. Tutkimusotteessa on piirteit\u00e4 fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusperinteest\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin englanniksi. Haastatteluihin osallistui kuusi 13\u201316-vuotiasta ukrainalaisnuorta, jotka k\u00e4viv\u00e4t valmistavaa luokkaa ja olivat asuneet Suomessa noin vuoden. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n \nLiikuntatuntien keskeisimpi\u00e4 merkityksi\u00e4 hyvinvoinnille olivat mielialan paraneminen, ihannemin\u00e4n toteuttaminen, hyvinvointitaitojen oppiminen ja muutokset vertaissuhteissa. P\u00e4\u00e4osin oppilaiden mainitsemat merkitykset hyvinvoinnille olivat positiivisia, mutta liikuntatunnit saattoivat esimerkiksi my\u00f6s v\u00e4sytt\u00e4\u00e4 ja niill\u00e4 saattoi tulla konflikteja oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. Ukrainan ja Suomen koululiikunnassa oli eroa vertais- ja oppilas-opettajasuhteiden tuttavuudessa sek\u00e4 autonomian kokemuksessa. Ukrainassa koettiin l\u00e4heisempi\u00e4 ihmissuhteita ja enemm\u00e4n autonomiaa. Koululiikunta edisti sopeutumista suomen kielen oppimisen ja suomalaiseen kulttuuriin tutustumisen kautta. Sopeutumista esti se, ett\u00e4 vain puolet oppilaista oli p\u00e4\u00e4ssyt liikkumaan yhdess\u00e4 suomalaisten oppilaiden kanssa ja yht\u00e4 lukuun ottamatta ukrainalaiset oppilaat eiv\u00e4t olleet saaneet koululiikunnasta suomalaisia kavereita. \n \nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 koululiikunta on antanut Ukrainasta paenneille nuorille tilaisuuden kohottaa mielialaa ja kehitt\u00e4\u00e4 sosiaalisia taitoja. Tutkimus antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 koululiikunta voi tukea pakolaisnuorten sopeutumista uuteen kotimaahan, mik\u00e4 osaltaan my\u00f6s vaikuttaa nuorten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus antaa arvokasta tietoa liikunnanopettajille ukrainalaisten pakolaisoppilaiden kokemuksista. Maasta paenneita nuoria opettavien opettajien on hyv\u00e4 panostaa l\u00e4mpimiin opettaja-oppilassuhteisiin sek\u00e4 oppilaiden kohtaamiseen kielimuurista huolimatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master's thesis was to investigate the experiences of youth who have fled from Ukraine because of war regarding the importance of school Physical Education for their mental and social well-being as well as their adaptation to Finland. Additionally, the purpose was to explore the differences the participants perceived between Physical Education in Finland and Ukraine. Fleeing from war can impose stress on the mental well-being of young people, hence it is important to find ways to promote their well-being. Physical Education can be seen as one way of promoting the well-being and adaptation of refugees, as research has shown that exercise has a positive impact on mental well-being and provides opportunities for creating social relationships. \n \nThe study was conducted using qualitative methods, as the purpose was to explore the participants' own experiences. The research approach has elements of phenomenological-hermeneutic tradition. Data for the study was collected through semi-structured interviews conducted in English. Six Ukrainian teenagers aged 13\u201316, who attended preparatory classes and had been living in Finland for about a year, participated in the interviews. The interview data was analysed using qualitative content analysis. \n \nThe key meanings of Physical Education for well-being included improvement in mood, execution of ideal self, learning well-being skills and changes in peer relationships. Mostly, the meanings mentioned by the students regarding well-being were positive, but for example, Physical Education classes could be also tiring and conflicts between students could arise. There were differences between Ukrainian and Finnish Physical Education in terms of familiarity in peer and student-teacher relationships and in the experience of autonomy. In Ukraine, closer relationships and more autonomy were experienced. Physical Education promoted adaptation through learning Finnish language and getting to know Finnish culture. The challenge for the adaptation was the fact that only half of the students had been in Physical Education classes with Finnish students, and apart from one student, Ukrainian students had not made Finnish friends through Physical Education. \n \nThe results of the study indicate that Physical Education has provided opportunities for young people who have fled Ukraine to improve mood and develop social skills. The study suggests that Physical Education can promote the adaptation of refugee youth to their new homeland, which also affects their mental and social well-being. The study provides valuable information for Physical Education teachers about the experiences of Ukrainian refugee students. Teachers who educate young people who have fled their country should consider warm teacher-student relationships and in meeting the students despite the language barrier.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-18T06:16:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-18T06:16:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ukrainalaisnuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cI can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.\u201d : Ukrainasta Suomeen tulleiden yl\u00e4koululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksest\u00e4 hyvinvoinnille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412187851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pakolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sopeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99038
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/902cde6b-233a-490a-8b53-6042704454a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412187851.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappi, Jenni Korpi, Riikka “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille ukrainalaisnuoret Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 pakolaiset koululiikunta hyvinvointi kokemukset nuoret henkinen hyvinvointi sopeutuminen liikuntakasvatus
title “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
title_full “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
title_fullStr “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
title_full_unstemmed “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
title_short “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.”
title_sort i can be child i can be energized i can be negative and after sports i can be fun ukrainasta suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
title_sub Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
title_txtP “I can be child. I can be energized. I can be negative and after sports I can be fun.” : Ukrainasta Suomeen tulleiden yläkoululaisten kokemuksia liikuntatuntien merkityksestä hyvinvoinnille
topic ukrainalaisnuoret Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 pakolaiset koululiikunta hyvinvointi kokemukset nuoret henkinen hyvinvointi sopeutuminen liikuntakasvatus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education henkinen hyvinvointi hyvinvointi kokemukset koululiikunta liikuntakasvatus nuoret pakolaiset sopeutuminen ukrainalaisnuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99038 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412187851
work_keys_str_mv AT lappijenni icanbechildicanbeenergizedicanbenegativeandaftersportsicanbefunukrainastasuomeentulle