Käyttäjätutkimuksen integroiminen jatkuvaan tuotekehitykseen pienessä ohjelmistoyrityksessä

Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee käyttäjätutkimuksen integroimista jatku-vaan tuotekehitykseen pienessä ohjelmistoyrityksessä. Tutkielma tarkastelee, kuinka käyttäjätutkimuksen avulla voidaan parantaa ohjelmistotuotteiden laatua ja käyttäjätyytyväisyyttä. Keskeisinä teemoina ovat käyttäjäkokemus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Utriainen, Milja
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99035
Description
Summary:Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee käyttäjätutkimuksen integroimista jatku-vaan tuotekehitykseen pienessä ohjelmistoyrityksessä. Tutkielma tarkastelee, kuinka käyttäjätutkimuksen avulla voidaan parantaa ohjelmistotuotteiden laatua ja käyttäjätyytyväisyyttä. Keskeisinä teemoina ovat käyttäjäkokemus, käyttäjätutkimus, käytettävyys, erilaiset ketterät menetelmät, jatkuva tuotekehitysprosessi sekä näiden yhteensovittaminen. Tutkimuksessa esitellään, millaisia menetelmiä ja lähestymistapoja on käytetty näiden aihealueiden yhdistämisessä sekä kartoittaa kirjallisuudessa tunnistettuja haasteita ja ratkaisuja. Kirjallisuuskatsauksessa tunnistetaan tarve empiiriselle tutkimukselle, joka kehittäisi optimaalisia käytäntöjä ketterän ohjelmistokehityksen ja käyttäjätutkimuksen yhdistämiseksi. Näitä käytäntöjä kaivataan erityisesti käytännön työssä käyttäjäkokemuksen huomioimiseksi ja organisaatioiden menestymisen tukemiseksi. Tutkimuksen aikana tunnistettiin tarve erilaisille jatkotutkimusaiheille. Empiirinen osuus toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena pienessä ohjelmistoyrityksessä, kohdeorganisaatiossa nimeltä Jamix Oy. Tutkimustehtävänä oli luoda yksinkertainen toimintamalli pienelle ohjelmistoyritykselle käyttäjä-kokemuksen keräämiseksi tuotekehityksen aikana ja julkaisun jälkeen. Tutkimuksessa tehtiin kenttämuistiinpanojen lisäksi useita ryhmähaastatteluita sekä arviointilomake. Nykytilan analysoinnin pohjalta suunniteltiin ja kehitettiin uusi toimintamalli täydentämään nykyisiä käytäntöjä. Uusi toimintamalli koostui kolmesta ehdotuksesta: valikoiduista käyttäjistä, käyttäjädatan analysoinnista sekä systemaattisesta asiakaspalautteen hyödyntämisestä. Toimintamallista annettiin myös konkreettisia käytännön esimerkkejä. Tuloksena saatiin aikaiseksi toimintamalli, jota Jamix Oy voi kehittää itselleen vielä sopivammaksi.