Order management system capabilities, benefits and value

Order management systems (OMS) are an essential part of digital commerce, responsible for overseeing the entire order lifecycle and an effective OMS can generate value for digital commerce business in several ways. Understanding what OMS is and what key capabilities the system can provide are essent...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kyyrö, Mikko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99034
Description
Summary:Order management systems (OMS) are an essential part of digital commerce, responsible for overseeing the entire order lifecycle and an effective OMS can generate value for digital commerce business in several ways. Understanding what OMS is and what key capabilities the system can provide are essential for researching what type of value can be gained with an order management system. The research of order management domain is relatively underrepresented in the information systems field creating an opportunity for establishing a general definition for OMS. The thesis consisted of two parts. In the first part, a definition and a generic system flow were established by performing a literature review on OMS and related domains, reviewing OMS products in current market and combining the discoveries. The second part of thesis reviewed the literature related to information system value generation and value or benefits of processes related to OMS capabilities. Empirical research was conducted as quantitative research where the value of OMS key capabilities was studied via survey sent to digital commerce professionals in Europe and US. The key capabilities included inventory visibility, omni-channel features, order sourcing, order orchestration and order fulfillment. The results suggest that several OMS capabilities could generate high value for businesses. The capabilities had direct and indirect implications on perceived benefits and business value with increase in both online and offline sales, product return prevention, fulfillment process cost optimization and customer satisfaction. Tilaustenhallintajärjestelmät ovat tärkeä osa verkkokauppaa, ja ne ovat vastuussa tilausten elinkaaresta. Tehokas tilausten hallinta kykenee tuottamaan arvoa digitaaliselle kaupankäynnille monella tavalla. Tilausten hallintaprosessin tutkiminen ja järjestelmien tarjoamat keskeiset ominaisuudet ovat tärkeitä, kun tutkitaan millaista liiketoiminta-arvoa tilaustenhallintajärjestelmä voi luoda yrityksille. Tilaustenhallintajärjestelmiä on tutkittu erittäin vähän ja oli tarpeellista luoda yleispätevä määritelmä järjestelmälle. Pro Gradu -tutkielma koostui kahdesta osuudesta. Ensimmäisessä osassa määriteltiin mikä tilaustenhallintajärjestelmä on ja laadittiin ylätason järjestelmäkaavio, joka sisälsi tärkeimmät järjestelmän komponentit ja tietovuot. Määritelmä ja vuokaavio perustuivat kirjallisuuskatsaukseen, markkinoilla olevien tilaustenhallintajärjestelmä-tuotteiden katselmointiin ja havaintojen yhdistämiseen. Tutkielman toisessa osiossa tarkasteltiin tietojärjestelmien liiketoiminta-arvoon liittyvää kirjallisuutta ja tilaustenhallintajärjestelmien kirjallisuuskatsauksessa havaittuihin prosesseihin liittyvää liiketoiminta-arvoa. Havaintojen perusteella suoritettiin empiirinen kvantitatiivinen tutkimus, jossa tilausten hallinnan avainominaisuuksien arvoa mitattiin kyselytutkimuksella. Tutkimukseen osallistui digitaalisen kaupankäynnin ammattilaisia Euroopasta ja Yhdysvalloista. Tutkimus sisälsi kirjallisuudesta löydetyt tärkeimmät järjestelmäominaisuudet, jotka olivat varaston näkyvyys, monikanavaiset ominaisuudet, tilauksen toimitusstrategia ja tilauksen toteutuksen suunnittelu. Tutkimuksen tulokset esittävät tilaustenhallintajärjestelmien ominaisuuksilla olevan merkittävä mahdollisuus tuottaa liiketoiminta-arvoa yrityksille. Järjestelmä ominaisuuksilla havaittiin olevan suoria ja epäsuoria vaikutuksia liiketoiminta-arvoon digitaalisten myyntikanavien sekä kivijalkamyymälöiden myynnin kasvattamisessa, tuotepalautusten välttämisessä, toimitusprosessin optimoinnissa ja lisääntyvänä asiakastyytyväisyytenä.