Summary: | Tämä tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena, joka tutkii vuosiluokkiin sitomatonta opetusta vieraiden kielten opetuksessa ja sen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että vuosiluokkiin sitomaton opetus mahdollistaa oppilaiden etenemisen vieraiden kielten opinnoissa omalla tasollaan. Tässä on apuna muun muassa eriyttäminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet sekä henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka tulee tehdä kaikille oppilaille, jotka opiskelevat vuosiluokkiin sitomattomasti. Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu tukee myös vuorovaikutusta, jota myös vieraiden kielten opinnoissa korostetaan. Haasteena vuosiluokattomassa opetuksessa voidaan pitää sen työläyttä. Opettajien työmäärä voi kasvaa vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen järjestämisessä. Vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta ei myöskään ole juurikaan tuoretta tutkimustietoa. Tämän vuoksi aiheeseen tarvitaankin lisää ajankohtaista tutkimustietoa, jolloin nähtäisiin paremmin sen hyödyt myös kielten opetuksessa.
|