Summary: | Maisterintutkielma selvittää, kuinka teknologiavälitteisissä kokouksissa voidaan edistää sosiaalisen läsnäolon kokemusta. Tutkielma on muodoltaan monimuototutkielma ja rakenteellisesti se koostuu johdannon ja päätännön lisäksi teoria- ja projektiosasta sekä tutkielman arvioinnista.
Tutkielman teoriaosa syventää ymmärrystä teknologiavälitteistä vuorovaikutuksesta kokouksissa ja sosiaalisen läsnäolon teoriasta. Tutkielman projektiosa kuvaa vuorovaikutuksen ja viestintäteknologian mahdollistamia käytännön keinoja edistää läsnäolon kokemusta teknologiavälitteisissä kokouksissa. Siinä kerrotaan, kuinka Pohjois-Savon ELY-keskukseen toteutettiin teknologiavälitteisten kokousten vuorovaikutusta kehittävä projekti. Projekti piti sisällään kolme konkreettista lopputuotosta, jotka olivat nykytilanteen selvitys alkukartoituksella, vuorovaikutusoppaan suunnittelu ja viestintäsuunnitelman tekeminen oppaan käyttöönottoon.
Projektissa ensimmäiseksi tehtiin alkukartoitus, jonka tavoite oli haastatteluin saada tietoa, kuinka esihenkilöt ovat havainneet sosiaalista läsnäoloa kokouksissa. Seuraavaksi laadittiin vuorovaikutusopas asiantuntijoille teknologiaväitteisiin Teams-kokouksiin. Oppaan tavoite oli kehittää kokouksia ja tuoda esille teknologian mahdollisuuksia etenkin sosiaalisen läsnäolon tunteen kokemuksessa. Siinä on hyödynnetty alkukartoituksessa saatua tietoa ja sovellettu teoriaa käytäntöön. Lopuksi tehtiin viestintäsuunnitelma oppaan käyttöönottoon.
Tutkielma lisää ymmärrystä sosiaalisesta läsnäolosta teknologiavälitteisissä kokouksissa ja laadittu vuorovaikutusopas tarjoaa konkreettisia keinoja kehittää Teams-kokousten vuorovaikutusta ja sosiaalista läsnäoloa. Toteutetun projektin tuotoksia voidaan soveltaa esimerkiksi organisaation henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja vuorovaikutuskäytäntöjen sopimisessa.
|