Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa

Tutkimuksessa tutkin perhetekijöiden merkitystä lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekijöillä on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja oppimistuloksiin, ja lapset saavat kotoaan erilaisia oppimisen edellytyksiä, kuten tukea koulunkäy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huuhtanen, Ada
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99012
_version_ 1826225696252362752
author Huuhtanen, Ada
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huuhtanen, Ada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huuhtanen, Ada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huuhtanen, Ada
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tutkin perhetekijöiden merkitystä lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekijöillä on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja oppimistuloksiin, ja lapset saavat kotoaan erilaisia oppimisen edellytyksiä, kuten tukea koulunkäyntiin ja oppimista tukevia aktiviteetteja. Perhe vaikuttaa lapsen koulupolkuun ja koulutusvalintoihin myös arvojen ja uskomusten kautta. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia merkityksiä tutkittavat ovat antaneet perheelleen koulupolun muodostumisessa. Aineisto on osa Koulupolku-hanketta. Tutkittavina ovat 17 nuorta aikuista, jotka ovat kertoneet omasta koulupolustaan sekä niistä perhetekijöistä, jotka he ovat kokeneet merkityksellisiksi koulupolullaan. Tulokset jakautuivat koulunkäyntiä ja koulutusvalintoja koskeviin sekä myönteisiin että kielteisiin merkityksiin. Perhetekijät kytkeytyivät erityisesti koulunkäyntiin ja koulutusvalintojen tekemiseen annettuun tukeen, kotiympäristön turvallisuuteen ja tasapainoisuuteen sekä luottamukseen ja avoimuuteen vanhempien ja lasten välillä. Tutkimus osoittaa perhetekijöiden olevan monenlaisilla eri tavoilla merkityksellisiä suomalaisten lasten koulupolun muovautumisessa. Lapsen koulupolun muodostumista on mahdollista tukea kiinnittämällä huomio perheen antaman koulunkäynnin tuen laatuun, kotiympäristön tasapainoisuuteen sekä vanhempien ja lasten välisen luottamussuhteen rakentamiseen.
first_indexed 2024-12-16T21:03:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuhtanen, Ada", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-16T06:48:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-16T06:48:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tutkin perhetekij\u00f6iden merkityst\u00e4 lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekij\u00f6ill\u00e4 on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 oppimiseen ja oppimistuloksiin, ja lapset\nsaavat kotoaan erilaisia oppimisen edellytyksi\u00e4, kuten tukea koulunk\u00e4yntiin ja oppimista tukevia aktiviteetteja. Perhe vaikuttaa lapsen koulupolkuun ja koulutusvalintoihin my\u00f6s arvojen ja uskomusten kautta. \nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia merkityksi\u00e4 tutkittavat ovat antaneet perheelleen koulupolun muodostumisessa. Aineisto on osa Koulupolku-hanketta. Tutkittavina ovat 17 nuorta aikuista, jotka ovat kertoneet omasta koulupolustaan sek\u00e4 niist\u00e4 perhetekij\u00f6ist\u00e4, jotka he ovat kokeneet merkityksellisiksi koulupolullaan. Tulokset jakautuivat koulunk\u00e4ynti\u00e4 ja koulutusvalintoja koskeviin sek\u00e4 my\u00f6nteisiin ett\u00e4 kielteisiin merkityksiin. Perhetekij\u00e4t kytkeytyiv\u00e4t erityisesti koulunk\u00e4yntiin ja koulutusvalintojen tekemiseen annettuun tukeen, kotiymp\u00e4rist\u00f6n turvallisuuteen ja tasapainoisuuteen sek\u00e4 luottamukseen ja avoimuuteen vanhempien ja lasten v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus osoittaa perhetekij\u00f6iden olevan monenlaisilla eri tavoilla merkityksellisi\u00e4 suomalaisten lasten koulupolun muovautumisessa. Lapsen koulupolun muodostumista on mahdollista tukea kiinnitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 huomio perheen antaman koulunk\u00e4ynnin tuen laatuun, kotiymp\u00e4rist\u00f6n tasapainoisuuteen sek\u00e4 vanhempien ja lasten v\u00e4lisen luottamussuhteen rakentamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-16T06:48:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-16T06:48:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perhetekij\u00f6iden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412167830", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhetausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99012
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38ad9d8e-33fc-4a2c-9537-cc3ffc703424\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412167830.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huuhtanen, Ada Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa koulupolku vanhempien osallistuminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kotiympäristö koulutusvalinnat perhetausta koulunkäynti vanhemmat koulutus
title Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
title_full Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
title_fullStr Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
title_full_unstemmed Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
title_short Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
title_sort perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
title_txtP Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
topic koulupolku vanhempien osallistuminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kotiympäristö koulutusvalinnat perhetausta koulunkäynti vanhemmat koulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kotiympäristö koulunkäynti koulupolku koulutus koulutusvalinnat perhetausta vanhemmat vanhempien osallistuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99012 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412167830
work_keys_str_mv AT huuhtanenada perhetekijöidenmerkityslapsenkoulupolunmuodostumisessa