Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa

Tutkimuksessa tutkin perhetekijöiden merkitystä lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekijöillä on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja oppimistuloksiin, ja lapset saavat kotoaan erilaisia oppimisen edellytyksiä, kuten tukea koulunkäy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuhtanen, Ada
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99012
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tutkin perhetekijöiden merkitystä lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekijöillä on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja oppimistuloksiin, ja lapset saavat kotoaan erilaisia oppimisen edellytyksiä, kuten tukea koulunkäyntiin ja oppimista tukevia aktiviteetteja. Perhe vaikuttaa lapsen koulupolkuun ja koulutusvalintoihin myös arvojen ja uskomusten kautta. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia merkityksiä tutkittavat ovat antaneet perheelleen koulupolun muodostumisessa. Aineisto on osa Koulupolku-hanketta. Tutkittavina ovat 17 nuorta aikuista, jotka ovat kertoneet omasta koulupolustaan sekä niistä perhetekijöistä, jotka he ovat kokeneet merkityksellisiksi koulupolullaan. Tulokset jakautuivat koulunkäyntiä ja koulutusvalintoja koskeviin sekä myönteisiin että kielteisiin merkityksiin. Perhetekijät kytkeytyivät erityisesti koulunkäyntiin ja koulutusvalintojen tekemiseen annettuun tukeen, kotiympäristön turvallisuuteen ja tasapainoisuuteen sekä luottamukseen ja avoimuuteen vanhempien ja lasten välillä. Tutkimus osoittaa perhetekijöiden olevan monenlaisilla eri tavoilla merkityksellisiä suomalaisten lasten koulupolun muovautumisessa. Lapsen koulupolun muodostumista on mahdollista tukea kiinnittämällä huomio perheen antaman koulunkäynnin tuen laatuun, kotiympäristön tasapainoisuuteen sekä vanhempien ja lasten välisen luottamussuhteen rakentamiseen.