Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective

Yritysten yhteiskuntavastuun (CSR) ja sen hyötyjen tuntemuksen kasvaessa organisaatiot osallistuvat yhteiskuntavastuuseen yhä enemmän. Tämä vaikuttaa työntekijöihin, sillä heillä on usein merkittävä rooli näiden toimenpiteiden toteuttamisessa eri tasoilla, mikä tekee heidän sitoutumisestaan ratkaise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alasentie, Rasmus
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99006
_version_ 1826225694425743360
author Alasentie, Rasmus
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alasentie, Rasmus Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alasentie, Rasmus Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alasentie, Rasmus
datasource_str_mv jyx
description Yritysten yhteiskuntavastuun (CSR) ja sen hyötyjen tuntemuksen kasvaessa organisaatiot osallistuvat yhteiskuntavastuuseen yhä enemmän. Tämä vaikuttaa työntekijöihin, sillä heillä on usein merkittävä rooli näiden toimenpiteiden toteuttamisessa eri tasoilla, mikä tekee heidän sitoutumisestaan ratkaisevaa yhteiskuntavastuun onnistumiselle. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet paljon työntekijöiden sitoutumiseen, mutta työläiset ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Sinikaulustyö eroaa valkokaulustyöstä, mikä voi vaikuttaa siihen, miten työläiset kokevat yritysvastuun ja osallistuvat siihen. Heidän näkökulmiensa ymmärtäminen on olennaista tehokkaiden yritysvastuustrategioiden luomiseksi koko henkilöstön sitouttamiseen. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii tarkastelemaan nuorten työläisten sitoutumattomuutta/sitoutumista yritysten yhteiskuntavastuuseen. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten sitoutumattomuus/sitoutuminen ilmenee, mikä siihen vaikuttaa ja miten toimijuus koetaan liittyen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla yhdeksää nuorta työläistä, ja tulokset analysoitiin käyttäen temaattista analyysiä. Tutkimuksessa ilmeni yhdeksän tutkimuskysymyksiin liittyvää teemaa, joista jokaisella omat koodinsa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka työläiset eivät vastustaneet yhteiskuntavastuuseen osallistumista, heidän sitoutumisensa on usein tiedostamatonta ja keskittyy työnkuvan pakollisiin osa-alueisiin, eikä heillä ole suurta kiinnostusta mennä pidemmälle kuin mitä heiltä odotetaan. Työkaverit ja esimiehet todettiin merkittäviksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat sitoutumiseen, kun taas koettu tiedon puute näytti vähentävän motivaatiota osallistua. Mahdollisuudet hyödyntää yksilöllistä toimijuutta olivat usein rajalliset, kun taas sijais- ja kollektiivisen toimijuuden avulla voitiin ylittää joitakin työläisroolin rakenteellisia rajoitteita. As the knowledge of CSR and its benefits keeps increasing, organizations are increasingly involved in CSR initiatives. This affects employees as they often play a significant role in implementing these initiatives at various levels, making their engagement crucial for the success of CSR efforts. While employee engagement in CSR has been studied extensively, blue-collar workers as an employee group have received less attention. Blue-collar work inherently differs from white-collar work, which may impact how blue-collar workers perceive and engage with CSR. Organizations need to understand the perceptions and engagement to implement CSR initiatives in a way that engages all employees in an organization. This thesis explores the CSR (dis)engagement of young blue-collar workers. The aim is to increase understanding of how the (dis)engagement manifests, what drives it, and how agency is perceived in the context of CSR engagement. The research was completed as qualitative research by interviewing 9 young blue-collar workers, and the results were analyzed by using thematic analysis. 9 themes related to the research questions emerged from the data, each with their own set of codes. The findings of this thesis indicate that, although workers did not resist participating in CSR, their engagement is often unconscious and revolves around the mandatory aspects of their job roles, with limited interest in going beyond what is expected of them. Peers and supervisors were identified as significant factors influencing CSR engagement, while a perceived lack of knowledge seemed to reduce motivation to participate. Opportunities for exercising individual agency are often restricted, while proxy- and collective agency were used to overcome some of the structural constraints of the blue-collar role.
first_indexed 2024-12-16T21:01:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Onkila, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alasentie, Rasmus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-15T19:28:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-15T19:28:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yritysten yhteiskuntavastuun (CSR) ja sen hy\u00f6tyjen tuntemuksen kasvaessa organisaatiot osallistuvat yhteiskuntavastuuseen yh\u00e4 enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 vaikuttaa ty\u00f6ntekij\u00f6ihin, sill\u00e4 heill\u00e4 on usein merkitt\u00e4v\u00e4 rooli n\u00e4iden toimenpiteiden toteuttamisessa eri tasoilla, mik\u00e4 tekee heid\u00e4n sitoutumisestaan ratkaisevaa yhteiskuntavastuun onnistumiselle. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet paljon ty\u00f6ntekij\u00f6iden sitoutumiseen, mutta ty\u00f6l\u00e4iset ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Sinikaulusty\u00f6 eroaa valkokaulusty\u00f6st\u00e4, mik\u00e4 voi vaikuttaa siihen, miten ty\u00f6l\u00e4iset kokevat yritysvastuun ja osallistuvat siihen. Heid\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmiensa ymm\u00e4rt\u00e4minen on olennaista tehokkaiden yritysvastuustrategioiden luomiseksi koko henkil\u00f6st\u00f6n sitouttamiseen.\n\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma pyrkii tarkastelemaan nuorten ty\u00f6l\u00e4isten sitoutumattomuutta/sitoutumista yritysten yhteiskuntavastuuseen. Tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten sitoutumattomuus/sitoutuminen ilmenee, mik\u00e4 siihen vaikuttaa ja miten toimijuus koetaan liittyen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 nuorta ty\u00f6l\u00e4ist\u00e4, ja tulokset analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en temaattista analyysi\u00e4. Tutkimuksessa ilmeni yhdeks\u00e4n tutkimuskysymyksiin liittyv\u00e4\u00e4 teemaa, joista jokaisella omat koodinsa.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 vaikka ty\u00f6l\u00e4iset eiv\u00e4t vastustaneet yhteiskuntavastuuseen osallistumista, heid\u00e4n sitoutumisensa on usein tiedostamatonta ja keskittyy ty\u00f6nkuvan pakollisiin osa-alueisiin, eik\u00e4 heill\u00e4 ole suurta kiinnostusta menn\u00e4 pidemm\u00e4lle kuin mit\u00e4 heilt\u00e4 odotetaan. Ty\u00f6kaverit ja esimiehet todettiin merkitt\u00e4viksi tekij\u00f6iksi, jotka vaikuttavat sitoutumiseen, kun taas koettu tiedon puute n\u00e4ytti v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n motivaatiota osallistua. Mahdollisuudet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yksil\u00f6llist\u00e4 toimijuutta olivat usein rajalliset, kun taas sijais- ja kollektiivisen toimijuuden avulla voitiin ylitt\u00e4\u00e4 joitakin ty\u00f6l\u00e4isroolin rakenteellisia rajoitteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "As the knowledge of CSR and its benefits keeps increasing, organizations are increasingly involved in CSR initiatives. This affects employees as they often play a significant role in implementing these initiatives at various levels, making their engagement crucial for the success of CSR efforts. While employee engagement in CSR has been studied extensively, blue-collar workers as an employee group have received less attention. Blue-collar work inherently differs from white-collar work, which may impact how blue-collar workers perceive and engage with CSR. Organizations need to understand the perceptions and engagement to implement CSR initiatives in a way that engages all employees in an organization.\n\nThis thesis explores the CSR (dis)engagement of young blue-collar workers. The aim is to increase understanding of how the (dis)engagement manifests, what drives it, and how agency is perceived in the context of CSR engagement. The research was completed as qualitative research by interviewing 9 young blue-collar workers, and the results were analyzed by using thematic analysis. 9 themes related to the research questions emerged from the data, each with their own set of codes.\n\nThe findings of this thesis indicate that, although workers did not resist participating in CSR, their engagement is often unconscious and revolves around the mandatory aspects of their job roles, with limited interest in going beyond what is expected of them. Peers and supervisors were identified as significant factors influencing CSR engagement, while a perceived lack of knowledge seemed to reduce motivation to participate. Opportunities for exercising individual agency are often restricted, while proxy- and collective agency were used to overcome some of the structural constraints of the blue-collar role.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-12-15T19:28:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-15T19:28:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412157827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Corporate Environmental Management", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Corporate Environmental Management", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99006
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42ae9e96-5afa-4828-9188-770b39f11562\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412157827.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alasentie, Rasmus Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective Master's Degree Programme in Corporate Environmental Management
title Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective
title_full Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective
title_fullStr Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective
title_full_unstemmed Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective
title_short Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective
title_sort employee csr dis engagement a young blue collar perspective
title_txtP Employee CSR (Dis)Engagement: A Young Blue-Collar Perspective
topic Master's Degree Programme in Corporate Environmental Management
topic_facet Master's Degree Programme in Corporate Environmental Management
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99006 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412157827
work_keys_str_mv AT alasentierasmus employeecsrdisengagementayoungbluecollarperspective