Tietämyksen tehokas jakaminen: Datan ja Analytiikan wikisivun kehittäminen organisaatiossa

Information management and wiki technologies in organizations have been in use for several years. Often, only experts in the field process and refine data, even if the use of data would benefit many different experts. The unfamiliarity of data concepts in organizations can therefore make it difficul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattsson, Erik
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98989
Description
Summary:Information management and wiki technologies in organizations have been in use for several years. Often, only experts in the field process and refine data, even if the use of data would benefit many different experts. The unfamiliarity of data concepts in organizations can therefore make it difficult to use them effectively. This research was carried out as a development-style design study for the target organization and resulted in the creation of an artefact. Artefact is an open wiki platform that utilizes existing technologies. Its purpose is to make data and related topics transparent so that they are no longer unknown among different stakeholders. The artefact was built using cases from the literature review, the eDSR framework, user interviews, survey, development team meetings, and existing technologies. As key findings, the study found that wiki technology was the right tool for centralized data management for data concepts. The results clearly indicated that different user groups were satisfied with the application and wiki technology could also be used in other functions within the organization in the future. However, although the application is simple in structure, training was seen as necessary. Based on the results, an increase in the efficiency of the organization was observed both in the quality of the work and in terms of time. Research is topical in the growing world of information management, and research can benefit most organizations who want to improve their own organization's data concepts or data management. Tiedonhallinta ja wikiteknologiat organisaatioissa ovat olleet käytössä jo kymmeniä vuosia. Usein vain alan asiantuntijat käsittelevät dataa ja jalostavat sitä, vaikka datan hyödyntäminen hyödyntäisi monia eri asiantuntijoita. Datakonseptien tuntemattomuus organisaatioissa voi tästä syystä vaikeuttaa niiden hyödyntämistä tehokkaasti. Tämä tutkimus toteutettiin kohdeorganisaatiolle kehittämistyylisenä design-tutkimuksena, ja sen tuloksena luotiin artefakti. Artefakti on avoin wikialusta, joka hyödyntää jo olemassa olevia teknologioita. Sen tarkoitus on tuoda läpinäkyväksi data ja siihen liittyvät aiheet, jotta ne eivät olisi enää tuntemattomia eri sidosryhmien kesken. Artefaktin rakentamisessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksessa ilmenneitä tapauksia, eDSR-viitekehystä, käyttäjien haastatteluja, kyselyä, kehitystiimin palavereja sekä olemassa olevia teknologioita. Keskeisimpinä havaintoina tutkimuksessa havaittiin, että wikiteknologia oli oikea työkalu keskitettyyn tiedonhallintaan datakonseptien osalta. Tulokset viittasivat selkeästi siihen, että eri käyttäjäryhmät olivat tyytyväisiä sovellukseen ja wikiteknologiaa voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää myös muissa toiminnoissa organisaation sisällä. Kuitenkin vaikka sovellus on rakenteeltaan yksinkertainen, koulutus nähtiin tarpeelliseksi. Organisaation tehokkuuden kasvua havaittiin tulosten perusteella niin työn laadussa kuin ajallisestikin. Tutkimus on ajankohtainen tietojohtamisen kasvavassa maailmassa, ja tutkimuksesta voi hyötyä useimmat organisaatiot, jotka haluavat parantaa oman organisaationsa datakonsepteja tai tiedonhallintaa.