Kansainvälisyysohjausta määrittelemässä mihin ohjaamme, kun ohjaamme kansainvälisyyteen?

Tämä pro gradu -työ tutkii kansainvälistymisen tavoitteita koulutuksen kentällä keskeisten koulutuksen kansainvälistymistä sekä ohjausta määrittelevien eurooppalaisten ja kansallisten politiikkadokumenttien kautta. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia tavoitteita koulutuksen kansainvälistymi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hietamaa, Liisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98947
Description
Summary:Tämä pro gradu -työ tutkii kansainvälistymisen tavoitteita koulutuksen kentällä keskeisten koulutuksen kansainvälistymistä sekä ohjausta määrittelevien eurooppalaisten ja kansallisten politiikkadokumenttien kautta. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia tavoitteita koulutuksen kansainvälistymiselle näissä dokumenteissa annetaan, ja sitä kautta määritellä kansainvälisyysohjauksen termiä koulutuksen kentällä. Globalisaation vaikutukset ovat läsnä arjessamme monin eri tavoin ja kansainvälistymisen ja kansainvälisen osaamisen teemat kytkeytyvät vahvasti paitsi korkea-asteen koulutukseen myös alemmille koulutusasteille. Perinteisesti kansainvälistymisen näkyvin muoto koulutuksen kentällä on ollut opiskelijoiden ja työntekijöiden liikkuvuus, mutta nykyään tunnistetaan, että kansainvälistä osaamista voi hankkia myös monin muin tavoin. Työn aineistona toimivat yhdeksän politiikkadokumenttia, joista kuusi on koulutuksen ja kolme ohjauksen kentältä. Dokumenttianalyysivaiheessa aineistosta löydettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla kolme keskeistä näkökulmaa, joihin dokumenteissa mainitut kansainvälistymisen tavoitteet voitiin luokitella. Nämä ovat Euroopan kilpailukyvyn ja talouskasvun näkökulma, yhteiskunnallisten arvojen ja ilmiöiden näkökulma sekä yksilöiden henkilökohtaisen elämän ja kehityksen näkökulma. Dokumenttianalyysi tulosten ja kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin viisi kansainvälisyyteen ohjaamisen keskeistä ulottuvuutta koulutuksen kentällä, ja näiden avulla muodostettiin ehdotelma kansainvälisyysohjauksen määritelmäksi koulutuksen kentälle.