Puolustusvoimien ampumaohjelman ja differentiaalioppimisen vaikutus ampumataitoon koulutushaarajaksolla

Knuuttila, V. 2024. Puolustusvoimien ampumaohjelman ja differentiaalioppimisen vaikutus ampumataitoon varusmieskoulutuksen koulutushaarajaksolla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Valmennus- ja testausopin pro gradu -tutkielma, 58 s. Puolustusvoimien keskeisimpänä tehtävänä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Knuuttila, Veikko
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98943
Kuvaus
Yhteenveto:Knuuttila, V. 2024. Puolustusvoimien ampumaohjelman ja differentiaalioppimisen vaikutus ampumataitoon varusmieskoulutuksen koulutushaarajaksolla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Valmennus- ja testausopin pro gradu -tutkielma, 58 s. Puolustusvoimien keskeisimpänä tehtävänä normaalioloissa on sotilaallisen suorituskyvyn rakentaminen, kehittäminen ja ylläpito. Ampumataito on yksi sotilaan perustaidoista. Puolustusvoimien reservin oletetaan muistavan sotilaskoulutuksessa saadut taidot pitkänkin ajan käyttämättömyyden jälkeen. Motoristen taitojen oppimisessa tärkeää on opittavan taidon toistaminen. Erilaiset motoristen taitojen oppimisen teoriat kuitenkin eroavat siinä, millaisia toistojen tulisi olla ja millaista palautetta oppijan tulisi saada. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada parempi ymmärrys siitä, millaisia tuloksia erilaisilla taidon oppimisen ohjelmilla saadaan varusmiesten ampumataitoon koulutushaarajaksolla. Tutkimus toteutettiin interventiotutkimuksena havainnoimalla varusmiesten käskettyä ampumaharjoittelua. Tutkittavat (n. 38) jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen ryhmä harjoitteli koulutushaarajaksolla rata-ammuntaa differentiaalioppimistyylillä (n. 18) ja toinen ryhmä puolustusvoimien ampumakoulutusohjelman mukaisesti (n. 20). Tutkimus koostui alkumittauksista, interventioammunnoista ja loppumittauksista. Alku- ja loppumittauksissa käytettiin muokattua RK7-testiä. Mitattavia muuttujia olivat osumien määrä, osumien etäisyys origosta sekä osumien hajonta x- ja y-suunnassa. Tutkielmassa tarkasteltiin muutosta alku- ja loppumittausten välillä ryhmien sisällä ja niiden välillä. Ryhmien sisällä tilastollisesti merkittäviä muutoksia (p < 0,05) tapahtui vain differentiaalioppimisryhmässä. Differentiaalioppimisryhmän x-suuntaisen hajonnan kasvu alku- ja loppumittausten välillä oli 1,55 ± 2,35 cm (p = 0,015). Ryhmien välillä muutokset erosivat myös vain x-suuntaisen hajonnan osalta. Puolustusvoimien ampumaohjelmalla ampuvan ryhmän hajonta pieneni suhteessa differentiaalioppimisryhmään 2,65 cm (p = 0,027). Kumpikaan taitoharjoittelumenetelmä ei vaikuttanut merkittävästi varusmiesten rata ammuntataitoon koulutushaarajaksolla. Differentiaalioppimisryhmän laukausten välisen yhdenmukaisuuden vähentyminen horisontaalisuunnassa viittaisi siihen, että puolustusvoimien ampumaohjelmalla voidaan paremmin ylläpitää alokasjaksolla saavutettua ampumataitoa, ainakin tutkimuksessa käytetyillä ammunnoilla ja patruunamäärillä. Tutkimuksen aikana kävi myös ilmi, että differentiaalioppimisessa hyödynnettävät variaatiot ovat kouluttajille helppoja toteuttaa pelkän ampumaohjelman perusteella ilman lisäohjeita, mikä tekee niistä potentiaalisen työkalun varusmiesten ampumakoulutukseen. Asiasanat: differentiaalioppiminen, määrätietoinen harjoittelu, ampumataito, varusmies