The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'

Yhä useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mikä heijastuu ostokäyttäytymiseen. Tämän seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestintäänsä, jotta se vastaisi sidosryhmien entistä korkeampia vaatimuksia yritysvastuuta kohtaan. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan retori...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Tiia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98922
_version_ 1826225807345844224
author Kauppinen, Tiia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Yhä useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mikä heijastuu ostokäyttäytymiseen. Tämän seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestintäänsä, jotta se vastaisi sidosryhmien entistä korkeampia vaatimuksia yritysvastuuta kohtaan. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan retoristen keinojen käyttöä pikamuotiyritys H&M:n verkkopohjaisessa kestävyysdiskursissa. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä sivusta, jotka käsittelevät H&M:n sosiaalista, taloudellista ja ekologista kestävyyttä. Tutkimuksessa hyödynnetään teoriapohjaista sisällönanalyysiä sekä retorista diskurssianalyysiä, jotta voidaan selvittää aineistossa esiintyvien retoristen keinojen seurauksia. Analyysi osoittaa, että yleisimmät retoriset keinot H&M:n kestävyysdiskurssissa ovat konsensuksella tai asiantuntijalausunnolla vahvistaminen, leksikaalinen ja lauseopillinen toisto, toimijuuden hämärtäminen, tulevaisuuteen viittaaminen sekä kolmen lista. Koska pikamuotiyritysten kestävyysdiskurssi on verrattain uusi ilmiö, on aihetta tarpeen tutkia lisää. Analyysiä voisi tarkentaa sisällyttämällä aineistoon kaikki H&M:n verkkotekstit, jotta voitaisiin luoda parempi käsitys siitä, miten yritys käyttää retorisia keinoja. Myös eri pikamuotiyritysten kestävyysdiskurssia voisi vertailla keskenään, mikä lisäisi ymmärrystämme kestävyyspuheen genrestä. Lisäksi olisi hyödyllistä selvittää, vaikuttaako verkkotekstien hierarkia retoristen keinojen käyttöön.
first_indexed 2024-12-11T21:04:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4nttinen, Minttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-11T06:42:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-11T06:42:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yh\u00e4 useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mik\u00e4 heijastuu ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. T\u00e4m\u00e4n seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestint\u00e4\u00e4ns\u00e4, jotta se vastaisi sidosryhmien entist\u00e4 korkeampia vaatimuksia yritysvastuuta kohtaan.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan retoristen keinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 pikamuotiyritys H&M:n verkkopohjaisessa kest\u00e4vyysdiskursissa. Tutkimuksen aineisto koostuu nelj\u00e4st\u00e4 sivusta, jotka k\u00e4sittelev\u00e4t H&M:n sosiaalista, taloudellista ja ekologista kest\u00e4vyytt\u00e4. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n teoriapohjaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 sek\u00e4 retorista diskurssianalyysi\u00e4, jotta voidaan selvitt\u00e4\u00e4 aineistossa esiintyvien retoristen keinojen seurauksia. Analyysi osoittaa, ett\u00e4 yleisimm\u00e4t retoriset keinot H&M:n kest\u00e4vyysdiskurssissa ovat konsensuksella tai asiantuntijalausunnolla vahvistaminen, leksikaalinen ja lauseopillinen toisto, toimijuuden h\u00e4m\u00e4rt\u00e4minen, tulevaisuuteen viittaaminen sek\u00e4 kolmen lista.\n\nKoska pikamuotiyritysten kest\u00e4vyysdiskurssi on verrattain uusi ilmi\u00f6, on aihetta tarpeen tutkia lis\u00e4\u00e4. Analyysi\u00e4 voisi tarkentaa sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistoon kaikki H&M:n verkkotekstit, jotta voitaisiin luoda parempi k\u00e4sitys siit\u00e4, miten yritys k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 retorisia keinoja. My\u00f6s eri pikamuotiyritysten kest\u00e4vyysdiskurssia voisi vertailla kesken\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 lis\u00e4isi ymm\u00e4rryst\u00e4mme kest\u00e4vyyspuheen genrest\u00e4. Lis\u00e4ksi olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, vaikuttaako verkkotekstien hierarkia retoristen keinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-11T06:42:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-11T06:42:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fast fashion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CSR", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corporate identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rhetorical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rhetorical devices", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412117735", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rhetoric", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "societal responsibility", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98922
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a933a54b-9f80-4065-9ae1-02bad5a7bb73\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412117735.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Tiia The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability' fast fashion CSR corporate identity rhetorical discourse analysis rhetorical devices Englannin kieli English 301 retoriikka diskurssianalyysi englannin kieli diskurssi yhteiskuntavastuu rhetoric discourse analysis English language discourse societal responsibility
title The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
title_full The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
title_fullStr The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability' The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
title_full_unstemmed The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability' The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
title_short The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
title_sort discursive effects of rhetorical devices in h m s three pillars of sustainability
title_txtP The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
topic fast fashion CSR corporate identity rhetorical discourse analysis rhetorical devices Englannin kieli English 301 retoriikka diskurssianalyysi englannin kieli diskurssi yhteiskuntavastuu rhetoric discourse analysis English language discourse societal responsibility
topic_facet 301 CSR Englannin kieli English English language corporate identity discourse discourse analysis diskurssi diskurssianalyysi englannin kieli fast fashion retoriikka rhetoric rhetorical devices rhetorical discourse analysis societal responsibility yhteiskuntavastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98922 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412117735
work_keys_str_mv AT kauppinentiia discursiveeffectsofrhetoricaldevicesinhmsthreepillarsofsustainability AT kauppinentiia thediscursiveeffectsofrhetoricaldevicesinhmsthreepillarsofsustainability