Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat työnsä kokevat ja millaisia käsityksiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Purhonen, Mari, Kutila, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98889
_version_ 1826225696250265600
author Purhonen, Mari Kutila, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Purhonen, Mari Kutila, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Purhonen, Mari Kutila, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Purhonen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat työnsä kokevat ja millaisia käsityksiä heillä on toimintakulttuurista pitovoimatekijänä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työhön sitoutumista, pitovoimaa, toimintakulttuuria ja varhaiskasvatuksen työyhteisöä käsitteiden merkitysten ja aiempien tutkimusten perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin focus group -haastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 13 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teoriaohjaavasti. Tutkimuksesta ilmeni, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sitoutuneita työhönsä eivätkä koe halua lähteä alalta. Vuorovaikuttaminen ja kohtaamiset lasten kanssa sekä tukea tarvitsevien lasten hyvän arjen mahdollistaminen koettiin työn tärkeimpinä tehtävinä. Lisäksi oma asenne ja ammattitaito sekä työhön vaikuttamismahdollisuudet lisäsivät työhön sitoutumista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta toimintakulttuuriin liittyvien pitovoimatekijöiden kuten sitoutumisen yhdessä sovittuun ja yhteisöllisyyden, yhteisten arvojen, laadukkaan pedagogiikan, johtamisen ja rakenteiden ammatilliselle keskustelulle vaikuttavan työhön sitoutumiseen.
first_indexed 2024-12-10T21:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Purhonen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kutila, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-10T06:38:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-10T06:38:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 toimintakulttuurin merkityksest\u00e4 pitovoimatekij\u00e4n\u00e4 osana heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sit\u00e4, millaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat ty\u00f6ns\u00e4 kokevat ja millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 heill\u00e4 on toimintakulttuurista pitovoimatekij\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumista, pitovoimaa, toimintakulttuuria ja varhaiskasvatuksen ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 k\u00e4sitteiden merkitysten ja aiempien tutkimusten perusteella.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin focus group -haastatteluilla, joihin osallistui yhteens\u00e4 13 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 teoriaohjaavasti.\nTutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sitoutuneita ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 koe halua l\u00e4hte\u00e4 alalta. Vuorovaikuttaminen ja kohtaamiset lasten kanssa sek\u00e4 tukea tarvitsevien lasten hyv\u00e4n arjen mahdollistaminen koettiin ty\u00f6n t\u00e4rkeimpin\u00e4 teht\u00e4vin\u00e4. Lis\u00e4ksi oma asenne ja ammattitaito sek\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n vaikuttamismahdollisuudet lis\u00e4siv\u00e4t ty\u00f6h\u00f6n sitoutumista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta toimintakulttuuriin liittyvien pitovoimatekij\u00f6iden kuten sitoutumisen yhdess\u00e4 sovittuun ja yhteis\u00f6llisyyden, yhteisten arvojen, laadukkaan pedagogiikan, johtamisen ja rakenteiden ammatilliselle keskustelulle vaikuttavan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-10T06:38:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-10T06:38:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitovoima", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekij\u00e4n\u00e4 osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412107702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98889
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/336f6bbe-8ef6-4989-a2d8-69bdba40ad43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412107702.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Purhonen, Mari Kutila, Elina Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista varhaiskasvatuksen erityisopettaja pitovoima Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus toimintakulttuuri sitoutuminen (toiminta) erityisopettajat
title Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
title_full Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
title_fullStr Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
title_full_unstemmed Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
title_short Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
title_sort toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
title_txtP Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
topic varhaiskasvatuksen erityisopettaja pitovoima Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus toimintakulttuuri sitoutuminen (toiminta) erityisopettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus erityisopettajat pitovoima sitoutuminen (toiminta) toimintakulttuuri varhaiskasvatuksen erityisopettaja varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412107702
work_keys_str_mv AT purhonenmari toimintakulttuurinmerkityspitovoimatekijänäosanavarhaiskasvatuksenerityisopettajant