"Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusta käyvien lasten koulusiirtymään liittyviä tunteita ja uskomuksia. Siirtymävaiheet ovat merkityksellisiä ihmiselämän kausia, joissa on sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita, joihin tarvitaan usein toisten tukea. Lasten tunteiden ja uskomust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skinnari, Loviisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98886
_version_ 1826225704260337664
author Skinnari, Loviisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Skinnari, Loviisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Skinnari, Loviisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Skinnari, Loviisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusta käyvien lasten koulusiirtymään liittyviä tunteita ja uskomuksia. Siirtymävaiheet ovat merkityksellisiä ihmiselämän kausia, joissa on sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita, joihin tarvitaan usein toisten tukea. Lasten tunteiden ja uskomusten tarkastelun päämääränä on ymmärtää ja tukea lapsia tärkeässä koulusiirtymässä lapsilähtöisen tutkimuksen keinoin. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin yhdessä esiopetusryhmässä 2020-luvun alussa. Aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, joiden yhteydessä lasten oli myös mahdollista tuoda esille tunteitaan ja uskomuksiaan piirtämällä. Analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittavat, että lapset ilmaisivat koulusiirtymiin liittyviä uskomuksiaan usein hyvin erilaisten ja ristiriitaisten tunteiden kautta, jotka vaihtelivat ilosta ja ylpeydestä epävarmuuteen ja ahdistukseen. Lasten vastauksissa korostui erityisesti ystävien merkitys. Kouluun ja koululaisena olemiseen lapset liittivät myös uuteen identiteettiin liittyviä materiaalisia ja omaan osaamiseen kuuluvia seikkoja. Tuomalla esille lasten oman kokemusmaailman ja siihen liittyvät monenlaiset uskomukset ja tunteet tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kasvatusalan ammattilaisille ja perheille, joiden tehtävä on ymmärtää ja tukea lapsia tässä tärkeässä elämänvaiheessa.
first_indexed 2024-12-10T21:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Skinnari, Loviisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-10T06:32:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-10T06:32:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98886", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetusta k\u00e4yvien lasten koulusiirtym\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 tunteita ja uskomuksia. Siirtym\u00e4vaiheet ovat merkityksellisi\u00e4 ihmisel\u00e4m\u00e4n kausia, joissa on sek\u00e4 uusia mahdollisuuksia ett\u00e4 haasteita, joihin tarvitaan usein toisten tukea. Lasten tunteiden ja uskomusten tarkastelun p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja tukea lapsia t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isen tutkimuksen keinoin. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin yhdess\u00e4 esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 2020-luvun alussa. Aineisto ker\u00e4ttiin avoimilla yksil\u00f6haastatteluilla, joiden yhteydess\u00e4 lasten oli my\u00f6s mahdollista tuoda esille tunteitaan ja uskomuksiaan piirt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Analyysi toteutettiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 lapset ilmaisivat koulusiirtymiin liittyvi\u00e4 uskomuksiaan usein hyvin erilaisten ja ristiriitaisten tunteiden kautta, jotka vaihtelivat ilosta ja ylpeydest\u00e4 ep\u00e4varmuuteen ja ahdistukseen. Lasten vastauksissa korostui erityisesti yst\u00e4vien merkitys. Kouluun ja koululaisena olemiseen lapset liittiv\u00e4t my\u00f6s uuteen identiteettiin liittyvi\u00e4 materiaalisia ja omaan osaamiseen kuuluvia seikkoja. Tuomalla esille lasten oman kokemusmaailman ja siihen liittyv\u00e4t monenlaiset uskomukset ja tunteet t\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kasvatusalan ammattilaisille ja perheille, joiden teht\u00e4v\u00e4 on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja tukea lapsia t\u00e4ss\u00e4 t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 el\u00e4m\u00e4nvaiheessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-10T06:32:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-10T06:32:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?\" : koulusiirtym\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirt\u00e4min\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412107699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98886
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e735b2e-516a-4333-9d48-b380e7952336\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412107699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Skinnari, Loviisa "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä koulusiirtymä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tapaustutkimus esiopetus tunteet siirtymävaiheet uskomukset
title "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
title_full "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
title_fullStr "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
title_full_unstemmed "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
title_short "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?"
title_sort opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
title_sub koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
title_txtP "Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
topic koulusiirtymä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tapaustutkimus esiopetus tunteet siirtymävaiheet uskomukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esiopetus koulusiirtymä siirtymävaiheet tapaustutkimus tunteet uskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98886 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412107699
work_keys_str_mv AT skinnariloviisa opinkolukemaanjasaankouusiakavereitakoulusiirtymäänliittyvätuskomuksetjatunteete