"Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusta käyvien lasten koulusiirtymään liittyviä tunteita ja uskomuksia. Siirtymävaiheet ovat merkityksellisiä ihmiselämän kausia, joissa on sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita, joihin tarvitaan usein toisten tukea. Lasten tunteiden ja uskomust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skinnari, Loviisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98886
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusta käyvien lasten koulusiirtymään liittyviä tunteita ja uskomuksia. Siirtymävaiheet ovat merkityksellisiä ihmiselämän kausia, joissa on sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita, joihin tarvitaan usein toisten tukea. Lasten tunteiden ja uskomusten tarkastelun päämääränä on ymmärtää ja tukea lapsia tärkeässä koulusiirtymässä lapsilähtöisen tutkimuksen keinoin. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin yhdessä esiopetusryhmässä 2020-luvun alussa. Aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, joiden yhteydessä lasten oli myös mahdollista tuoda esille tunteitaan ja uskomuksiaan piirtämällä. Analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittavat, että lapset ilmaisivat koulusiirtymiin liittyviä uskomuksiaan usein hyvin erilaisten ja ristiriitaisten tunteiden kautta, jotka vaihtelivat ilosta ja ylpeydestä epävarmuuteen ja ahdistukseen. Lasten vastauksissa korostui erityisesti ystävien merkitys. Kouluun ja koululaisena olemiseen lapset liittivät myös uuteen identiteettiin liittyviä materiaalisia ja omaan osaamiseen kuuluvia seikkoja. Tuomalla esille lasten oman kokemusmaailman ja siihen liittyvät monenlaiset uskomukset ja tunteet tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kasvatusalan ammattilaisille ja perheille, joiden tehtävä on ymmärtää ja tukea lapsia tässä tärkeässä elämänvaiheessa.