"Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan

Tässä laadullisessa tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan freelancemuusikoiden työhön sekä ammattiin liittyviä häpeäkokemuksia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sitä, millaisia merkityksiä muusikot antavat häpeälle sekä valottamaan, miten freelancemuusikoiden työn sekä ammatin ominaispiirteet link...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98884
_version_ 1826225787193262080
author Turunen, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan freelancemuusikoiden työhön sekä ammattiin liittyviä häpeäkokemuksia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sitä, millaisia merkityksiä muusikot antavat häpeälle sekä valottamaan, miten freelancemuusikoiden työn sekä ammatin ominaispiirteet linkittyvät häpeän kokemiseen. Ammattimuusikoiden häpeäkokemuksista on hyvin vähän tutkimustietoa, vaikka muusikoiden työelämää ja siihen liittyviä negatiivisia kokemuksia, kuten stressiä tai esiintymisjännitystä, on tutkittu aikaisemmin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisälsi näkökulman muusikkoudesta musiikillisena sekä ammatillisena identiteettinä ja freelancemuusikon työtodellisuuden ulottuvuudet. Näitä käsitteitä tarkasteltiin sosiaalisen konstruktivismin lähtökohdista, jolloin freelancemuusikon identiteetin ulottuvuudet ja työtodellisuus hahmotettiin ympäröivän yhteiskunnan sekä kulttuurin muovaamina. Teoreettiseen viitekehykseen lukeutunutta häpeää tarkasteltiin itsetietoisena ja sosiaalisesti rakentuvana, subjektiivisena tunnekokemuksena, jota käsiteltiin myös sosiaalisen vuorovaikutuksen, yhteiskunnallisten ja kulttuuristen rakenteiden sekä musiikin konteksteissa. Tässä tutkimuksessa aineistokeruumetodiksi valikoitui avoin kirjoituskutsu, joka kohdennettiin kaikille suomalaisille freelancemuusikoille. Aineisto kerättiin anonyymisti Webropol-verkkolomakkeella, joka tuotti yhteensä 52 kirjallista häpeäkokemuskuvausta. Aineisto analysoitiin noudatellen aineistolähtöistä sisällönanalyysia sekä fenomenologista menetelmää. Analyysin avulla tuotettiin tulkinta freelancemuusikoiden häpeäkokemusten kolmesta temaattisesta tasosta. Aineistosta esiin nousseet häpeän aiheet ja kontekstit muusikon työssä asemoituivat henkilökohtaiselle, ammattikunnan sisäiselle tai yhteiskunnalliselle tasolle, joille kaikille hahmotettiin omat leimalliset piirteensä. Tutkielma tuotti uutta tutkimustietoa freelancemuusikoiden kokemasta häpeästä ja tuloksista tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää esimerkiksi muusikoita tai musiikkikoulutusta koskevassa jatkotutkimuksessa, mutta myös suoraan freelancereiden työelämässä. This qualitative study aimed to examine the experiences of shame among freelance musicians in relation to their work and profession. The objective was to explore the significance that musicians attach to shame and to uncover how various aspects and idiosyncrasies of freelance musicians’ work and profession relate to the experience of shame. Although there has been limited research on professional musicians' shame experiences, previous studies have focused more on the work realities of musicians and the negative effects associated with it, such as stress and performance anxiety. The theoretical framework of the study posits that musicianship encompasses both musical and professional identities and considers the various dimensions of freelance musicians' working reality. These concepts were analyzed from the perspective of social constructionism, viewing the identity aspects and working realities of freelance musicians as culturally and socially constructed. Shame was framed within this context as a self-conscious and socially structured emotion, addressed in relation to social interaction, societal and cultural structures, and music. Data was collected through an open elicitation writing request via the Webropol online survey, targeting all Finnish freelance musicians. In total, 52 freelance musicians participated anonymously, sharing their shame experiences in written form. The data was analyzed using inductive content analysis and a phenomenological approach. Three thematic layers of freelance musicians' shame experiences emerged from the analysis. The causes and contexts of shame in musicians’ work were categorized into personal, professional, and societal thematic layers, each with distinct characteristics. The study offers new insights into the experience of shame among freelance musicians. The findings may benefit future research on professional musicianship, music education, and directly inform the working reality of freelancers.
first_indexed 2024-12-10T21:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-10T06:29:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-10T06:29:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98884", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan freelancemuusikoiden ty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 ammattiin liittyvi\u00e4 h\u00e4pe\u00e4kokemuksia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 muusikot antavat h\u00e4pe\u00e4lle sek\u00e4 valottamaan, miten freelancemuusikoiden ty\u00f6n sek\u00e4 ammatin ominaispiirteet linkittyv\u00e4t h\u00e4pe\u00e4n kokemiseen. Ammattimuusikoiden h\u00e4pe\u00e4kokemuksista on hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkimustietoa, vaikka muusikoiden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja siihen liittyvi\u00e4 negatiivisia kokemuksia, kuten stressi\u00e4 tai esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4, on tutkittu aikaisemmin.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys sis\u00e4lsi n\u00e4k\u00f6kulman muusikkoudesta musiikillisena sek\u00e4 ammatillisena identiteettin\u00e4 ja freelancemuusikon ty\u00f6todellisuuden ulottuvuudet. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 tarkasteltiin sosiaalisen konstruktivismin l\u00e4ht\u00f6kohdista, jolloin freelancemuusikon identiteetin ulottuvuudet ja ty\u00f6todellisuus hahmotettiin ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n yhteiskunnan sek\u00e4 kulttuurin muovaamina. Teoreettiseen viitekehykseen lukeutunutta h\u00e4pe\u00e4\u00e4 tarkasteltiin itsetietoisena ja sosiaalisesti rakentuvana, subjektiivisena tunnekokemuksena, jota k\u00e4siteltiin my\u00f6s sosiaalisen vuorovaikutuksen, yhteiskunnallisten ja kulttuuristen rakenteiden sek\u00e4 musiikin konteksteissa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineistokeruumetodiksi valikoitui avoin kirjoituskutsu, joka kohdennettiin kaikille suomalaisille freelancemuusikoille. Aineisto ker\u00e4ttiin anonyymisti Webropol-verkkolomakkeella, joka tuotti yhteens\u00e4 52 kirjallista h\u00e4pe\u00e4kokemuskuvausta. Aineisto analysoitiin noudatellen aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia sek\u00e4 fenomenologista menetelm\u00e4\u00e4. \nAnalyysin avulla tuotettiin tulkinta freelancemuusikoiden h\u00e4pe\u00e4kokemusten kolmesta temaattisesta tasosta. Aineistosta esiin nousseet h\u00e4pe\u00e4n aiheet ja kontekstit muusikon ty\u00f6ss\u00e4 asemoituivat henkil\u00f6kohtaiselle, ammattikunnan sis\u00e4iselle tai yhteiskunnalliselle tasolle, joille kaikille hahmotettiin omat leimalliset piirteens\u00e4. Tutkielma tuotti uutta tutkimustietoa freelancemuusikoiden kokemasta h\u00e4pe\u00e4st\u00e4 ja tuloksista tehtyj\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi muusikoita tai musiikkikoulutusta koskevassa jatkotutkimuksessa, mutta my\u00f6s suoraan freelancereiden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This qualitative study aimed to examine the experiences of shame among freelance musicians in relation to their work and profession. The objective was to explore the significance that musicians attach to shame and to uncover how various aspects and idiosyncrasies of freelance musicians\u2019 work and profession relate to the experience of shame. Although there has been limited research on professional musicians' shame experiences, previous studies have focused more on the work realities of musicians and the negative effects associated with it, such as stress and performance anxiety.\nThe theoretical framework of the study posits that musicianship encompasses both musical and professional identities and considers the various dimensions of freelance musicians' working reality. These concepts were analyzed from the perspective of social constructionism, viewing the identity aspects and working realities of freelance musicians as culturally and socially constructed. Shame was framed within this context as a self-conscious and socially structured emotion, addressed in relation to social interaction, societal and cultural structures, and music.\nData was collected through an open elicitation writing request via the Webropol online survey, targeting all Finnish freelance musicians. In total, 52 freelance musicians participated anonymously, sharing their shame experiences in written form. The data was analyzed using inductive content analysis and a phenomenological approach.\nThree thematic layers of freelance musicians' shame experiences emerged from the analysis. The causes and contexts of shame in musicians\u2019 work were categorized into personal, professional, and societal thematic layers, each with distinct characteristics. The study offers new insights into the experience of shame among freelance musicians. The findings may benefit future research on professional musicianship, music education, and directly inform the working reality of freelancers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-10T06:29:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-10T06:29:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen h\u00e4pe\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattimuusikot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"H\u00e4vett\u00e4\u00e4 jos kokee olevansa huonompi kuin muut\" : freelancemuusikoiden kokemuksia h\u00e4pe\u00e4st\u00e4 ammatissaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412107697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "h\u00e4pe\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "freelance-ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98884
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d066d3cc-73c6-4d96-a045-a8fcc88bf6c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412107697.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Hanna "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan musiikillinen häpeä ammattimuusikot musiikillinen identiteetti Musiikkitiede Musicology 3051 häpeä freelance-työntekijät muusikot ammatti-identiteetti
title "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
title_full "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
title_fullStr "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
title_full_unstemmed "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
title_short "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut"
title_sort hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
title_sub freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
title_txtP "Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut" : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan
topic musiikillinen häpeä ammattimuusikot musiikillinen identiteetti Musiikkitiede Musicology 3051 häpeä freelance-työntekijät muusikot ammatti-identiteetti
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede ammatti-identiteetti ammattimuusikot freelance-työntekijät häpeä musiikillinen häpeä musiikillinen identiteetti muusikot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98884 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412107697
work_keys_str_mv AT turunenhanna hävettääjoskokeeolevansahuonompikuinmuutfreelancemuusikoidenkokemuksiahäpeästäammat