Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku taidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Montonen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98882
_version_ 1826225702488244224
author Montonen, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Montonen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Montonen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Montonen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku taidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirjoitukseen ja tuottavan kirjoittamisen taitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa aiheeseen liittyen sekä löytää erilaisia keinoja, joilla kotona voidaan tukea lapsen kirjoitustaidon kehitystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Alkuportaat –seurantatutkimusta. Oppilaiden kirjoitus- ja lukutaitoa tutkittiin ryhmätestien avulla ja kodin luku ympäristöä vanhempien kyselylomakkeiden avulla. Aineisto on kerätty keväällä 2009. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui lopulta 625 lapsen kirjoitelmista sekä äitien antamista vastauksista. Analyysit toteutettiin regressioanalyysina. Tutkimuksen tulokset osoittivat erityisesti lapsen itsenäisen lukemisen sekä kirjojen saatavuuden olevan yhteydessä oppilaan kirjoitustaitoon. Niitä lapsia, joiden kirjoitustaidon taso oli heikko, opetettiin kotona enemmän lukemaan ja kirjoittamaan. Lukutaidon osalta parempi lukutaito enteili myös parempaa kirjoitustaitoa. Tulosten perusteella kodin lukuympäristön osalta merkittävämmässä roolissa taidon kehityksen kannalta 2. luokalla on lapsen itsenäinen toiminta kirjoitetun kielen, eikä niinkään vanhemman ja lapsen yhteinen toiminta lukuun ottamatta lukemaan ja kirjoittamaan opettamista.
first_indexed 2024-12-10T21:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Montonen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-10T06:25:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-10T06:25:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98882", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n yhteytt\u00e4 \noppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6 yhteydess\u00e4 oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku\ntaidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirjoitukseen ja tuottavan kirjoittamisen taitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa aiheeseen liittyen sek\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 erilaisia keinoja, joilla kotona voidaan tukea \nlapsen kirjoitustaidon kehityst\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on osa Alkuportaat \u2013seurantatutkimusta. Oppilaiden kirjoitus- ja lukutaitoa tutkittiin ryhm\u00e4testien avulla ja kodin luku\nymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 vanhempien kyselylomakkeiden avulla. Aineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 \n2009. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto koostui lopulta 625 lapsen kirjoitelmista \nsek\u00e4 \u00e4itien antamista vastauksista. Analyysit toteutettiin regressioanalyysina. \nTutkimuksen tulokset osoittivat erityisesti lapsen itsen\u00e4isen lukemisen sek\u00e4 \nkirjojen saatavuuden olevan yhteydess\u00e4 oppilaan kirjoitustaitoon. Niit\u00e4 lapsia, \njoiden kirjoitustaidon taso oli heikko, opetettiin kotona enemm\u00e4n lukemaan ja \nkirjoittamaan. Lukutaidon osalta parempi lukutaito enteili my\u00f6s parempaa kirjoitustaitoa. Tulosten perusteella kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n osalta merkitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 roolissa taidon kehityksen kannalta 2. luokalla on lapsen itsen\u00e4inen toiminta kirjoitetun kielen, eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n vanhemman ja lapsen yhteinen toiminta lukuun ottamatta lukemaan ja kirjoittamaan opettamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-10T06:25:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-10T06:25:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuottava kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412107695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeinkirjoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98882
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/688bdd0b-e124-4db9-aeba-9bb65e497f73\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412107695.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Montonen, Katariina Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla kodin lukuympäristö tuottava kirjoittaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oikeinkirjoitus kirjoitustaito lukutaito
title Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
title_full Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
title_fullStr Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
title_full_unstemmed Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
title_short Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
title_sort kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2 luokalla
title_txtP Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
topic kodin lukuympäristö tuottava kirjoittaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oikeinkirjoitus kirjoitustaito lukutaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kirjoitustaito kodin lukuympäristö lukutaito oikeinkirjoitus tuottava kirjoittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98882 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412107695
work_keys_str_mv AT montonenkatariina kodinlukuympäristönyhteysoppilaankirjoitustaitoon2luokalla